Mi az, ami a képzőművészetben kötelező érvénnyel „női” témaként van jelen? És hogyan boldogultak nőként az alkotók az elmúlt ötven évben Magyarországon és a világban? A Ludwig Múzeum kétrészes kiállítása főként ezt mutatja be.
A március 16-áig látható kiállítás nem csupán azért jelentős esemény, mert a múzeum alapításakor a Magyarországra került gyűjteményből mindössze nyolc (!) mű és művész képviselte a női nemet a százhatvanötből, hanem azért is, mert az itt bemutatott életművek jól reprezentálják azt a folyamatot, amelynek során a nők a passzív, múzsai szerepből elismert alkotókká válhattak a képzőművészetben. Amely problémára a Guerrilla Girls 1989-es híres-hírhedt „A nők csak meztelenül juthatnak be a Metropolitan Múzeumba?” feliratú plakátja is utal. A Női kvóta 01 nyitószekciója ebből kiindulva a kiállítás fogadófalán a férfitekintet meghatározta műveket mutatott be, amelyeken a női test modellként, múzsaként és a vágy tárgyaként jelent meg. Az ellenpont Nagy Kriszta (Tereskova) fehérneműben pózoló Kortárs festőművész vagyok című műve volt, amely viszont alkotói (és feminista) szemszögből hívta fel a figyelmet a nők tárgyiasítására. A következő termekben kiállított művek pedig azt tették láthatóvá, hogy a hetvenes évek művészete miként nyitott utat a nők előtt. Drozdik Orshi és Kele Judit művei például új megvilágításba helyezték a női test és az identitás ábrázolását. Drozdik Orshi Medikai Vénusza nemcsak a férfiak által kontrollált, hanem az orvosi tekintetnek kiszolgáltatott testet is bemutatta. A kiállítás második részében az elmúlt évtizedekben nők által választott műfajok és témák kaptak helyet, az újabb technikák közül a konceptuális művészet, a performansz, a videóinstalláció és a fotográfia is megjelent a kifejezésmódok között. A női test változásait, az öregedés tapasztalatát Zuzanna Janin helyezte középpontba, Németh Ilona és Eva Koťátková művei pedig az identitás, a hatalom és a szexualitás kérdéseit boncolgatták. A Női kvóta 02 az első részben szereplő aktok ellenpontjaiként, izgalmas megoldásként a nők szemével láttatja a férfiakat. Jellemzően katonaruhában vagy harckocsiban, a háborúról énekelve, égő házak között. „Férfias” témák kontra „női” művészet. A megkülönböztetés nem véletlen, hiszen a nőiesnek ítélt témák, formák vagy technikák jóval nehezebben vívták ki helyüket a „hivatalos” művészeti irányzatok között. A háború utáni nemzedék, a hatvanas-hetvenes évek alkotói, például Vera Molnár, Reigl Judit, Maurer Dóra a férfiak mezőnyében, velük versengve hozták létre életművüket. Keserü Ilona – férfiakkal körülvéve – ugyancsak „női” forma- és színvilággal lépett fel.

A kiállítás sok olyan művészt is bemutat, akik az aktuális irányzatoktól függetlenül alkottak. Például El Kazovszkijt, aki tudatos magánmitológiájával válaszolt a kor irányzataira, a textilművészetből induló Lovas Ilonát, akinek alkotásait a testhez és a férfi-női szerepekhez kötődő anyagok és formák jellemzik. El-Hassan Róza, Deli Ágnes és Sass Valéria a kiállításon neokonceptuális, vagyis problémacentrikus szobrokkal van jelen. Kateřina Šedá és Németh Ilona projektjei egy-egy közösség életét mutatják be, így a kétezres évek társadalmi-politikai érzékenységét reprezentálják. A rendszerváltás utáni új nemzedék ennél is nagyobb hangsúllyal szerepel. E művekben már az a szemléletváltás is tetten érhető, amely a sokáig nőiesnek tekintett eszközök, anyagok és témák tudatos beemelésével sajátos önreflexiót teremtett.
Gáspár S. Anna
Fotók: Stépán Virág
(Megjelent a 9 magazin 2025. márciusi számában.)
Ajánlott cikkeink

2025. április 23.

2025. április 23.
Eseménynaptár
Calendar of Események
h hét
K ked
s sze
c csü
p pén
s szo
v vas
8 esemény,
8 esemény,
5 esemény,
8 esemény,
6 esemény,
7 esemény,
7 esemény,
6 esemény,
7 esemény,
6 esemény,
8 esemény,
8 esemény,
7 esemény,
7 esemény,
4 esemény,
7 esemény,
8 esemény,
6 esemény,
6 esemény,
5 esemény,
3 esemény,
4 esemény,
7 esemény,
7 esemény,
6 esemény,
7 esemény,
13 esemény,
8 esemény,
7 esemény,
8 esemény,
9 esemény,
7 esemény,
5 esemény,
Urban dance- és kortárstánc-fesztivál a Trafóban
Bach összes orgonaműve 24 óra alatt – Müpa
9 esemény,
7 esemény,



















Operett- és musicalgála Mahó Andreával, Csengeri Attilával és Egyházi Gézával – FMK

















MUCH Cirkuszfesztivál | Virtuóz kísérletek – nyitott színpad helyi alkotókkal a Trafóban













































AWS és A Király Halott, Vodka For Kids: Kapunyitási pánik – Budapest Park























































Podcast

Gorcsev Iván, aki még huszonegy éves sem volt, midőn elnyerte a fizikai Nobel-díjat
Hekus Dönci, aki nem is volt hekus

Ráday Imre, a Ráday utca leghíresebb színésze
A hitelezés és műkereskedés elhagyatott csarnoka – az egykori BÁV-székház
Aktuális
- Bővülő szociális támogatások Ferencvárosban – a 9tv videója
- Emlékezés Orbán Györgyre (1950–2025) – a 9tv videója
- Újraindult a Park FM, a Budapest Park online rádiója
- Ilyen volt a húsvéti tojásvadászat a Csiga parkban – a 9tv videója
- PhD tereléstudományból – film Goebbelsről
- Éhezőművészet – fejezet az underground ferencvárosi történetéből
- „A legnagyobb példaképek között szerepelne” – felavatták Bernovits Vilma emlékművét a Duna-parton
- Költészet a színpadon – lezajlott a XI. Ferencvárosi József Attila Versfesztivál döntője
- Fű, fa, virág – zöldítés a kerületben
- Elválasztott bringaút épül az Üllőin a JALT mellett
- Beavatás, rítus, totemállatok – Bird
- Ez történt a hétvégén Ferencvárosban – a 9tv videója
- Egy örökifjú legenda: Lakat T. Károly – a 9tv videója
- Parkőr lesz, járőr van a MÁV–Aszódin – Mathauser Tünde, a 11-es körzet képviselője a 9-nek
- Ember ez, vagy robot? – a MI vagyok a Pinceszínházban
- Mi lehet jobb egy fotókiállításnál? Hát kettő! – a 9tv videója az Art9 Galériából
- József Attila 120: A kozmosz éneke – ferencvárosi film a ferencvárosi költő tiszteletére
- Tavasszal is pezseg a Bakáts Bunker: kiállítás és videósorozat – a 9tv tudósítása
- Nyelvet tanuljanak a gyerekek, vagy inkább szerezzenek honvédelmi, „hazafias” ismereteket? – ülésezett a képviselő-testület
- Svédasztal, hazai alapanyagok – menzareform Ferencvárosban