Szenvedélyes románcba bújtatott fekete-fehér látlelet az illegális munkavállalók helyzetéről egy manhattani étteremben.
Igazi reneszánszát éljük manapság az éttermes sorozatoknak és filmeknek: a kurrens sláger A mackó (2022), amelynek idén debütál a negyedik évada a Disney+-on, a Forráspont (Boiling Point, 2021) vágás nélküli, bravúros brit nagyjátékfilmje 2023-ban azonos című, négyrészes sorozatot fiadzott a BBC-n, de említhetnénk a luxuséttermet helyszínül választó A menü (The Menu, 2022) fekete komédiáját is Ralph Fiennesszel a főszerepben. Erre a markáns vonulatra csatlakozik rá Mexikó egyik szerfelett tehetséges stílusművésze, az itthon sajnálatos módon kevéssé ismert Alonso Ruizpalacios, akinek legfrissebb művét (A konyha, 2024; magyar mozipremier: március 6.) részben a saját személyes múltja (diákkorában mosogatófiúként dolgozott egy londoni étteremben), részben pedig Arnold Wesker angol drámaíró színműve, A konyha (The Kitchen, 1957) inspirálta.
A legelső dicséret, amely Ruizpalacios új munkájáról elmondható, hogy a legkevésbé sem tűnik lefényképezett színháznak: a formai bűvészkedések sokaságát figyelembe véve senki meg nem mondaná, hogy az eredeti színdarab alaphelyzetét (szerelmi kapcsolat egy külföldi konyhai dolgozó és egy helyi pincérnő között) emelte át Londonból New Yorkba. A rendező korábbi alkotásai ismeretében (Güeros, 2014; Museo, 2018; és a Netflixen itthon is elérhető Zsarufilm, 2021) ugyanakkor korántsem meglepő tényállás ez, hisz valamennyi filmje vizuálisan játékos, virtuóz, ha nem egyenesen formabontó darab (a Zsarufilm hibrid dokumentumfilmje különösen az). Itt például különböző képarányt használ a klausztrofób, alagsori konyha és a tágas külvilág esetében, a monokróm fekete-fehér képekbe bizonyos kulcsjeleneteknél szín villan, de az is igen invenciózus, ahogy a kizsákmányolt, papírok nélkül dolgozó, konyhai személyzet bevándorló tagjait az apró munkaállomásaikkal keretezi. Ehhez jön még az ebédidei hajtás konstans hangkulisszája, a kicsiny nyomtató berregése, amely a rendeléseket továbbítja a konyhának. Ruizpalacios egyszerre idézi meg a francia újhullám rendezőinek formanyelvi standardokra fittyet hányó, lázadó attitűdjét és a veterán dokumentumfilmesek részletekre és rezdülésekre érzékeny alapállását. A túlmozgásos, feketében dolgozó mexikói szakács (Raúl Briones) és a street-smart amerikai pincérnő (Rooney Mara) viszonyáról a korábbi műszakból hiányzó pénz utáni belső nyomozás folyamán kapunk képet, de a gépezet persze nem áll meg, közben dolgozni is kell: a kólaautomata elromlása apokaliptikus, özönvízszerű állapotokat teremt az amúgy is kaotikus konyhában, amely jobban hasonlít háborús lövészárokra, mint normális, civilizált munkahelyre. A szüntelen izgés-mozgás közé a mexikói direktor lassú, meditatív merengést iktat be, amelyben az éttermes tápláléklánc különböző szintjein álló vendégmunkások (Marokkótól Kolumbián és Mexikón át a Dominikai Köztársaságig) mesélhetnek az álmaikról, mielőtt még a zárlat drámai csúcsjelenete következne.
A konyha a kontrasztok mozija: fekete és fehér (a film színvilágán kívül ez a fehér és a nem fehér Egyesült Államok népességére is reflektál), lent és fent (güriző vendégmunkások kontra falatozó turisták), szűkös és tágas (konyha vs. külvilág, 4:3 vs. 1,85:1 képarány), tüzes, impulzív férfi és hűvös, racionális nő. Ruizpalacios alkotása picit túl van ugyan nyújtva (139 perc), de ütős és stílusos, messzemenően érdemes a figyelemre.
Teszár Dávid
(Megjelent a 9 magazin 2025. márciusi számában.)
Ajánlott cikkeink

2025. április 23.

2025. április 22.
Eseménynaptár
Calendar of Események
h hét
K ked
s sze
c csü
p pén
s szo
v vas
8 esemény,
8 esemény,
5 esemény,
8 esemény,
6 esemény,
7 esemény,
7 esemény,
6 esemény,
7 esemény,
6 esemény,
8 esemény,
8 esemény,
7 esemény,
7 esemény,
4 esemény,
7 esemény,
8 esemény,
6 esemény,
6 esemény,
5 esemény,
3 esemény,
4 esemény,
7 esemény,
7 esemény,
6 esemény,
7 esemény,
13 esemény,
8 esemény,
7 esemény,
8 esemény,
9 esemény,
7 esemény,
5 esemény,
Urban dance- és kortárstánc-fesztivál a Trafóban
Bach összes orgonaműve 24 óra alatt – Müpa
9 esemény,
7 esemény,



















Operett- és musicalgála Mahó Andreával, Csengeri Attilával és Egyházi Gézával – FMK

















MUCH Cirkuszfesztivál | Virtuóz kísérletek – nyitott színpad helyi alkotókkal a Trafóban













































AWS és A Király Halott, Vodka For Kids: Kapunyitási pánik – Budapest Park























































Podcast

Gorcsev Iván, aki még huszonegy éves sem volt, midőn elnyerte a fizikai Nobel-díjat
Hekus Dönci, aki nem is volt hekus

Ráday Imre, a Ráday utca leghíresebb színésze
A hitelezés és műkereskedés elhagyatott csarnoka – az egykori BÁV-székház
Aktuális
- Emlékezés Orbán Györgyre (1950–2025) – a 9tv videója
- Újraindult a Park FM, a Budapest Park online rádiója
- Ilyen volt a húsvéti tojásvadászat a Csiga parkban – a 9tv videója
- PhD tereléstudományból – film Goebbelsről
- Éhezőművészet – fejezet az underground ferencvárosi történetéből
- „A legnagyobb példaképek között szerepelne” – felavatták Bernovits Vilma emlékművét a Duna-parton
- Költészet a színpadon – lezajlott a XI. Ferencvárosi József Attila Versfesztivál döntője
- Fű, fa, virág – zöldítés a kerületben
- Elválasztott bringaút épül az Üllőin a JALT mellett
- Beavatás, rítus, totemállatok – Bird
- Ez történt a hétvégén Ferencvárosban – a 9tv videója
- Egy örökifjú legenda: Lakat T. Károly – a 9tv videója
- Parkőr lesz, járőr van a MÁV–Aszódin – Mathauser Tünde, a 11-es körzet képviselője a 9-nek
- Ember ez, vagy robot? – a MI vagyok a Pinceszínházban
- Mi lehet jobb egy fotókiállításnál? Hát kettő! – a 9tv videója az Art9 Galériából
- József Attila 120: A kozmosz éneke – ferencvárosi film a ferencvárosi költő tiszteletére
- Tavasszal is pezseg a Bakáts Bunker: kiállítás és videósorozat – a 9tv tudósítása
- Nyelvet tanuljanak a gyerekek, vagy inkább szerezzenek honvédelmi, „hazafias” ismereteket? – ülésezett a képviselő-testület
- Svédasztal, hazai alapanyagok – menzareform Ferencvárosban
- Körzetbejárás volt Középső-Ferencvárosban Kovács Andrással és Mendly Miklóssal