Határ út (BKK)

A pesti a legrosszabb metró, a Határ úti a legszörnyűbb állomás. Vagy mégsem

A mérsékelten tudományos módszerrel készített index mélyére nézve kiderül: nem annyira a metróról van szó, inkább arról, hogy mi, magyarok mindenkinél jobban szeretünk hőzöngeni a közösségi médiában. Persze gyakran van is rá okunk.

A mókus is patkány, csak jobb a sajtója, mondja a tréfa, ami a csomagmegőrzőket üzemeltető nemzetközi cég, a Bounce által összeállított metróindexről jutott eszünkbe. Ezen ugyanis – úgy tűnik – elsősorban azért kapta meg a legrosszabb értékelést a budapesti metró, mert a róla szóló sajtócikkeket a Facebookon állítólag messze többször (75 százalék) látják el dühös emojival, mint bármelyik másik európai fővárosi gyorsvasúthálózatot; a második helyezett Amsterdamnál 47 százalék ez az érték. A cikk, amelyet egyébként az Euronews is átvételre érdemesített, meglehetősen szűkszavúan ír a metodikáról, ezért nehéz lenne ellenőrizni az adatot, mégis kételyeinket fejezzük ki: bajosan hihető, hogy négy emojiból három a dühös lenne a magyar metrós cikkek összessége alatt.

Azt azonban elhisszük, hogy aránylag sok a negatív reakció a magyar közönség körében, hiszen a nagykörúti Combinók 2006-os beszerzése óta tudható, hogy mi, magyarok a közlekedési szakkérdéseket is pártállástól függően ítéljük meg. (Az akkori főpolgármester hívei szerint általában a Siemens villamosai jók, a nem rá szavazók viszont sokkal rosszabb véleménnyel voltak a járművekről.) Ha felidézzük, hogy milyen témákat ad a sajtóban a budapesti metró, ilyenek jutnak az eszünkbe:

  • nem épül újabb metró
  • nem hosszabbítják meg az M3-at Káposztásmegyerre, Ferihegyre
  • nem hosszabbítják meg az M4-et a Bosnyák térre, a Virágpiacra
  • nem épül az 5-ös metró
  • nem korszerűsítik az M1-et
  • korrupció volt az M4 építésénél
  • korszerűtlen járműveket vettünk felújítás címén az M3-ra
  • sokáig tartott az M3 felújítása
  • nincs klíma az M3 szerelvényein
  • nem teljes az akadálymentesítés

Mit tegyen egy csomagtárolókat üzemeltető cég, ha trendi, szexi módon, ingyen szeretne bekerülni a sajtóba? Kitalál egy listát, amely persze kapcsolódik a nagyvárosi utazáshoz, és viszonylag kis munkával összeállítható. Talán így jutott a Bounce arra, hogy kitalálja a metróindexet. Vették Európa metrós fővárosait, de a háború miatt kihagyták a listából Moszkvát, Kijevet és Minszket. Kinézték a Wikipédiából a hálózatok hosszát, az állomások számát és az éves forgalmat. Ezután kigyűjtötték, hogy az állomások a Google térképén hány csillagot kaptak átlagosan, ahogyan a BuzzSumo szolgáltatását igénybe véve az egyes városok metróiról szóló cikkekre online érkező emojikat is.

Metrólista (alsó)
A legrosszabb 10 a Bounce metróindexlistáján

Sajnos arról nem számolnak be részletesen, hogy pontosan milyen cikkekre voltak kíváncsiak, ahogyan arról sem, hogy az adatokból hogyan generálódik az index. Például a nagy forgalom jó (hiszen akkor hasznos a metró) vagy rossz, mert akkor zsúfolt.

Ezzel kész is a mutató, majdnem a cikk is, de kell még bele egy rész, amelyben a Bounce alapítója nem felejti el felhívni a – nyilván elsősorban amerikai – utazók figyelmet a jó európai közösségi közlekedésre meg persze a praktikus csomagmegőrzőkre.

Metróindex top
A legjobb 10 a Bounce metróindexlistáján

Mint a mellékelt táblázatokból látszik, Budapest sem a Wikipédia-adatok, sem a Google-értékelések szerint nem lóg ki lefelé a mezőnyből, egyedül a dühös emojik nagy, és a piros szívecskék kicsi, egyszázalékos aránya rontja le ennyire az eredményt.

Kevés csillagot kapott viszont a ferencvárosi Határ út megálló, az átlaga mindössze 2,80. Kellemetlen, szörnyű, szemetes, penészes, undorító – ilyen jelzőkkel illették. Itt viszont az a jó hír, hogy azóta az állomást felújították, akadálymentesítették.

Határ út - előtte-utána (BKK)
A BKK illusztrációja a Határ úti állomás aluljárójának felújításáról

A második legkisebb indexet Brüsszel szedte össze: az állomások átlagban csak 3,82 csillagot gyűjtöttek a térképen, ez a budapesti adatnál (4,05) is rosszabb. Különösen leértékelték az itteni főpályaudvar metróállomását (Gare du Midi), 1,9 csillagot kapott, ami Michelinből majdnem nagyon jó, Google-ből viszont nagyon rossz. Nemrég egyébként a vasútállomás rossz biztonsági helyzetéről a Politico is cikkezett.

Reakciók ide vagy oda, nem haszontalan megnézni, melyek azok a tényleges szempontok, amelyekben Budapest lemarad a jó indexet elérő fővárosoktól. Oslo például részben annak köszönheti első helyezését, hogy a hálózat minden városrészt elér, sőt a városhatáron kívülre is eljut. Nálunk ez nincs így, különösen akkor, ha nem vesszük figyelembe a HÉV-eket, miközben a norvég főváros metrója hasonlít ezekre, hiszen zömmel a felszínen megy, sőt a közutaktól sincs mindenhol elkülönítve.

A magyar olvasónak talán meglepő lehet a lista éléről Szófia második és Athén harmadik helyezése. Mindkét fővárosban eléri a hálózat a repülőteret, ez az egyik jó pont, miközben nálunk sem metrós, sem más kötöttpályás kapcsolat nem áll rendelkezésre.

Arra kérjük olvasóinkat – csakis fővárosunk metróhálózatának érdekében –, osszák meg cikkünket, és piros szívvel értékeljék a Facebookon, hogy legközelebb már jobb lehessen a budapesti metró eredménye.

– ti –

Nyitóképünkön a felújított Határ úti aluljáró 

Fotó: BKK