Társadalmi egyeztetést indított a BKK a Pesterzsébet központját megcélzó villamosfejlesztésről. Ferencvárosnak nem lehet közömbös, mi történik a szomszédban, de közvetlenül is érinti a kérdés, mert a Közvágóhíd és a Gubacsi út összekötésével gyorsulhat a 2B villamos közlekedése.
A Bajcsy-Váci projekt és a 42-es hosszabbítása után újabb villamosberuházást kíván a közbeszéd tárgyává tenni a városvezetés. A pesterzsébeti városközpont elérése rövid, de perspektivikus fejlesztés lehet, többfelé is folytatható: ennek ellenére egyelőre ezúttal sincs – ahogy a többi esetben sem – többről szól, mint a tervezésről.
A 20. kerület villamoshálózatának részletes történetéből megtudható, hogyan alakult ki a mai két hurok, a belső, a szabótelepi, és a külső, a pacsirtatelepi. A városközponti nagy lakótelepnek csak a szélén mennek el a villamosok, ott is csak az egyik irányba. De a két irány közül is a rosszabbon halad a villamos a Török Flóris utcán, hiszen reggel, amikor sürgősebb lenne, a belváros felé sietőket pont nem szolgálja a kötött pálya. A história legtragikomikusabb mozzanata, hogy a leendő nagy házak között pont építésükkor, a hetvenes években számolták föl a lakótelepet potenciálisan kiválóan szolgáló síneket.
A probléma régóta érlelődő megoldására az a terv – ennek véleményezését várják –, hogy a szabótelepi hurok helyett mindkét irányban a kétvágányúsított Török Flóris utcában menne legalább a szerelvények nagyobb része, majd pedig bekaranyodnának a Topánka utcába, a kerületközpont ma is fő forgalmi útjába, és egészen a H6-os HÉV-vonal Pesterzsébet felső állomásáig mennének. Ebben az esetben bizonyára sokan már a buszok, esetleg személyautó helyett is a villamost használnák, amely így lényegesen kihasználtabb lenne, sűrűbben járhatna.
A BKK nem írja egyértelműen, legfeljebb utal rá, hogy valószínűleg a Topánka utcából indulna a 3-as, a 2-es és a 24-es is, hiszen az Ecseri út, az Örs vezér tere és a Mexikói út ugyanúgy fontos irány, mint a belváros vagy a Keleti pályaudvar. Persze értelmetlen is lenne a társadalmi egyeztetés, ha már formálisan is el lenne döntve minden.
Az Erzsébetre járó 2B jelenleg a Mester utca felé kerülve, fölösleges kanyarokkal tér el észak-déli irányától. Az ígéret az, hogy a fejlesztés keretében megépül a BKK által Kvassay-áttörésnek nevezett rövid vágányszakasz a Közvágóhíd és a Gubacsi út között. Ezzel a szakemberek szerint 5-7 perc nyerhető a villamos menetidejében, és a Topánka utcából a Boráros tér 6 perccel lenne közelebb villamossal, mint most a 223E busszal. Az összekötés további előnye, hogy (ott, ahol most, a Haller utcánál) nem kellene megosztani a 2-es villamost, hanem mehetne a Közvágóhíd után a Gubacsira. Ferencvárosi szemmel ez sűrűbb, használhatóbb villamosközlekedést ígérne a Gubacsi útra gyorsabb kapcsolattal a belváros felé, s mindez talán segítené az út megújulását.
A Török Flóris utca kétvágányúsítása nem feltétlenül jelentené a szabótelepi hurok elhagyását: elképzelhető, hogy valamilyen villamos marad a Jókai Mór és a Nagysándor József utcában. (A kérdőív rákérdez erre is.) A pacsirtatelepi hurokban biztosan marad villamos, sőt, itt nem mondhatjuk el ugyanazt, mint a Szabótelepnél, hogy az északi és a déli irány szétválasztása eleve probléma. Ez a terület homogén kertváros, jelenlegi formájában nem ad jelentős forgalmat. Ettől még itt is hasznos lenne a belvárosi kapcsolat megmaradása, tehát mégiscsak meg kell osztani a 2-es villamost, csak másképp, mint a mostani 2/2B esetében. A BKK az itt haladó 52-es jövőjét is firtatja, felveti a Határ úti végállomás felszámolását és az 52-es továbbvitelét a 3-as vonalán, sőt az összevonását a 62-essel is.
Ennyi az alapprojekt: ennek a megtervezése tartana a BKK közleménye szerint 2028-ig. Véleményt viszont a lehetséges továbbfejlesztésekről is kérnek. Az egyik a Topánka utca folytatása lenne a Soroksári út, a HÉV és a Ráckevei-Duna fölött Csepelre. (A Gubacsi híd már nem bírja el a rajta átvezető vasutat, ezért talán valóban új vasúti híd épül [jó] pár éven belül, így a pálya helye fölszabadulhatna a villamosnak.) Csepel után egyszer majd Budára is átmehetne – új hídon – a villamos: az így már dél-budapesti villamosgyűrűnek nevezett elképzelésről külön kérdőíven kérik az érdekeltek és érdeklődők véleményét.
Említettük, a pacsirtatelepi hurok csak viszonylag ritkán lakott területeket érint. A villamospálya meghosszabbításával azonban – Soroksár területére átmenve – a közelben több kisebb lakótelep, a Jahn Ferenc Kórház, áruházak, az M5-ös sztráda melletti leendő P+R parkolók is elérhetők lennének. Az erzsébeti fejlesztés társadalmi egyeztetéséhez készült űrlapon ezek közül a Szentlőrinci úti lakótelep elérését rajzolták meg, de a kérdések között a kórházat is fölvetik.
A kérdőíveket postán vagy az ügyfélközpontokban is le lehet adni papíron, sőt Kőbánya-Kispest BKK-ügyfélközpontjában helyben is van az űrlapokból.
Tevan Imre
Címlapfotó: Stépán Virág
Térképek: BKK