Ugyanakkor bizonytalan, mikor jelenhetnek meg alacsony padlós villamosok további ferencvárosi vonalakon, mert az ehhez szükséges munkák finanszírozása nincs megoldva.
A spanyolországi gyártó CAF képviselőjének közlése szerint bő egy év múlva szállítják le az utolsó villamost Budapestnek abból az ötvenegyből, amelyet 2022-ben és 2023-ban rendelt a BKK. Mostanáig húsz érkezett meg.
A Budafok kocsiszínben rendezett ünnepség apropója az volt, hogy a kormány szeptember 9-én aláírta a projekt támogatási szerződését. A pénzt már korábban megítélték, de az aláírás hiányában ez nem volt érvényes, így a BKK-nak addig magának kellett fizetnie a közben már érkező villamosokat.
Eredetileg még 2014-ben írták alá a közbeszerzésen nyertes CAF-fal a szerződést maximum 124 jármű megvételéről. Ezt a jelentős kontingenst mostanra sikerült hiánytalanul lehívni. Kétfajta CAF Urbos szerelvényről van szó, jelen lehívásban negyvenhat villamos 34 méteres (mintegy 200 férőhelyes), öt pedig 56 méteres (300 fős kapacitású). A régi szerződés jól öregedett, az összesen 54,45 milliárdos ár nagyon jónak számít most, csak az euróinflációval és a forint gyengülésével nőtt, az iparág általános drágulásával nem. A summa 99 százaléka – 54,15 milliárd forint – uniós támogatás.

A legújabb szerelvények némileg eltérnek a régebbiektől. A legnagyobb különbség, hogy megváltozott az oldalfalak rögzítése, így kissé az egész jármű alakja, és emiatt a csuklók kialakítása is.
Az ünnepségen Karácsony Gergely főpolgármesteren, a CAF, a BKK és a BKV képviselőin kívül beszédet mondott Navracsics Tibor közigazgatási és területfejlesztési miniszter is. Azt mondta, Budapestet azért is kell fejleszteni, mert helyt kell állnia a versenyben a régió más fővárosaival.
Ha megérkezik az utolsó CAF is, a budapesti villamosok ötöde ilyen lesz (csak Tatrából van több, de azok nem csuklósok), és a villamosos utazások kétharmadát alacsony padlós szerelvénnyel tesszük majd meg. Sajnos úgy néz ki, egyelőre csak azokon a vonalakon, ahol ma is járnak akadálymentes járművek. Újabb pályaszakaszok bevonásához bizonyos beruházásokra van szükség, ezekre viszont nincs fedezet. (Az eredeti elképzelések szerint itt is számítottak volna uniós támogatásra, ám ahhoz jogállamot kellene működtetni.) Így, ahogy korábban írtuk, bizonytalan, mikor kerülhetnek a 23-as és a 24-es vonalra vagy éppen a kiskörúti 47-es, 49-esre CAF-ok. Addig marad a többé-kevésbé akadálymentes villamosozásra Ferencvárosban a rövidke 51A, valamint a 4-es, 6-os, az 1-es és a 3-as.
Szöveg és kép: Tevan Imre
Nyitóképünkön az alkalomra készült – eléggé geil – édesség




