„Ők így kommunikáltak” – a Turul-G alkotója a szobor ledöntéséről

„Szerettem volna, ha a szobor gondolatokat ébreszt, esetleg látják az iróniáját” – válaszolt a Magyar Narancsnak adott interjújában Horváth Csaba Árpád arra a kérdésre, hogy szándékában állt-e a Public Art pályázaton nyertes művel provokálni. A szobrász Turul-G című, a Ferenc téren felállított installációját a napokban ledöntötték.

Horváth Csaba Árpád 1980-ban született. 2000 és 2006 között a  Pécsi Tudományegyetem Művészeti Karán szobrászművészként tanult, majd diplomázott. 2006 és 2010 között ugyanitt a Képzőművészeti Mesteriskola DLA képzésén vett részt. 2012-ben szerzett DLA fokozatot a Pécsi Tudományegyetem Művészeti Karán. Disszertációját Public art, avagy a köztéri művészet demokratizálódása címmel írta. Munkáiról, díjairól és kiállításairól itt lehet tájékozódni.

A Magyar Narancsnak arra a kérdésére, hogy mit szól a szobor ledöntéséhez, úgy fogalmazott: „Értem, hogy ők így kommunikáltak, de a kommunikációnak ez a formája egyrészt nem legális, másrészt számomra nem is legitim. Az én sztenderdjeim szerint más eszközök vannak a nemtetszés kifejezésére.” Példaként ellenszobrot vagy mémet említett.

Az interjú érzékletesen körbejárja az alkotó szándékait a történtek tükrében. A beszélgetésben érintik a jelenlegi köztér használatának politikusságát is, és további lényegi kérdéseket az eset kapcsán:

Magyarnarancs.hu: Mit akartál szimbolizálni a Turul-G alkotásoddal?

HCSÁ: Két számomra ambivalens és egyébként nem összeillő elemet, a Turult és a Mercedes G osztályú terepjárót próbáltam összekapcsolni úgy, hogy egy ne 100 százalékosan lezárt történet kerekedjen ki belőle.

Magyarnarancs.hu: Miért ambivalensek ezek az elemek számodra?

HCSÁ: Mert egyszerre vonzanak és taszítanak, ezáltal foglalkoztatnak.”

Április 12-én a Kettőspontban volt egy izgalmas, változatos előadássorozat a köztéri művészetről. Ennek záróeseményeként fórumot tartottak, ahol a korábbi évek Public Art pályázatának nyertesei beszélgettek, köztük Horváth Csaba Árpád is.