Salkaházi Sára rakpart terv (Főpolgármesteri Hivatal)

Zöld gyalogossétány és bicikliút a ferencvárosi rakpartszakasz terveiben

Zölddel övezett gyalogos sétányt és bicikliutat terveznek majd Ferencváros Duna-partjára, illetve szállodahajóknak kikötőt. A Belgrád rakparti sétány folytatódna déli irányba a Salkaházi Sára rakparton át a Nehru part felé: a kikötői forgalmat is kiszolgáló, forgalomcsillapított út mellett kerékpársávot, illetve gyalogosoknak szánt és zöldfelületeket alakítanak ki – derül ki az ábrákkal és látványtervekkel is gazdagon illusztrált ismertetőből, amelyet a főváros tett közzé abból az alkalomból, hogy elkészültek a pesti alsó rakpart fejlesztésének engedélyezési tervei. A többlépcsősre tervezett munkálatok 2026-ban indulnak.

Több gyalogosoknak szánt és zöld területet, közvetlen vízparti hozzáférést és csökkentett autóforgalmat ígérnek a pesti alsó rakpart fejlesztésének tervei a többi rakpartszakaszra is. A megújításban prioritás, hogy a város és lakói közvetlenebb kapcsolatba kerülhessenek a folyóval.

„Zöldebbé és rendezettebbé tesszük a pesti alsó rakpartot: összefüggő gyalogos és kerékpáros sétányt hozunk létre, felszabadítjuk a lépcsős partokat és bővítjük a pihenési lehetőségeket.” A tervezés során beépítik a hétvégi gyalogos- és kerékpáros megnyitások, a tesztesemények, a társadalmi és civil szakmai szervezetekkel folytatott egyeztetések, a vonatkozó adatok elemzésének tanulságait is.

Az elmúlt évek során a városvezetés és a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) számos kérdőívvel igyekezett felmérni az igényeket és véleményeket: az eredmények alapján egyértelművé vált, hogy a lakosság jelentős része támogatja a rakpart átalakítását, több zöld- és gyalogosbarát felület kialakítását, valamint az autóforgalom csökkentését.

A BKK folyamatosan méri és értékeli a forgalmi adatokat a rakparton. Az autómentes szakaszok kérdésében az adatok alapján születhet meg a döntés hosszabb tesztidőszakot követően, amely évközi nyitást is magában foglal, lehetőséget adva arra, hogy különböző időszakokban és forgalmi helyzetekben is teszteljék az új megoldásokat. A mérési rendszerek nemcsak a forgalom mennyiségét, hanem a sebességét és a járművek típusait is figyelik, így pontos képet kapnak a rakpart forgalmi helyzetéről, ideértve a gyalogos- és kerékpárosforgalmat is.

A rakpart fejlesztésének szakaszai áttekinthetők a duna.budapest.hu oldalon is. Az engedélyezési tervek elkészülte után még hátravan a kiviteli tervezés, majd ezt követően az állami tervzsűrik döntése következik, így a műszaki tartalom elemenként változhat – írja a budapest.hu.

Grafika: budapest.hu