Gulyás Gergely nemcsak azt jelentette be, hogy a kormány odaadja a fejlesztési terület telkeit a főváros cégének, de lényegében elismerte korábbi hibáikat, tévedéseiket is az elővásárlási joggal kapcsolatban. A kancelláriaminiszter azonban arról már nem ejtett szót, hogy együttműködnének a beruházásban a fővárossal, márpedig anélkül aligha épülhet bármi is itt.
A kormány ugyanúgy lemondott a mini-Dubajként elhíresült projektről, mint néhány éve a kínai Fudan egyetem Ferencvárosba telepítésének ötletéről. Illetve nem úgy, sokkal gyorsabban és egyértelműbben. Gulyás Gergely miniszterelnökséget vezető miniszter csütörtök délben, a kormányinfón közölte, hogy határozatot alkottak arról: a hét rákosrendezői telket eladják a főváros közműcégének, a BKM-nek, amely a Főtávtól örökölt elővásárlási jogot az egyikre.
Ez azt jelenti, hogy a BKM az egyesült arab emírségekbeli befektető, Mohamed Ali Alabbar magyarországi cége, az Eagle Hills Hungary helyére lép a január közepén megkötött szerződésben. A terület értékéhez képest nem túl nagy vételárból csupán 25 százalékot, azaz kevesebb mint 13 milliárd forintot kell fizetni azonnal, ennyi forrás a BKM-ben rendelkezésre áll. Az első részlet után már birtokon belül kerül a fővárosi cég, a további törlesztőket pedig csak később, az állam által vállalt feltételek teljesítése után kell kifizetni.
Gulyás nemcsak azt ismerte el, hogy nem volt igaz, amikor az elmúlt hetekben különböző kormánytényezők változatos indokokkal állították, hogy ez az elővásárlási jog nem érvényesülhet, de azt is, hogy ha per lenne ebből, azt várhatóan elbukná a kormány. Sőt, arra is célzott, hogy a másik – nemrég NER-közelbe került – cég, a Stockton, amelynek szintén van elővásárlási joga, nem fog azzal élni.
Karácsony Gergely ezt írta a Facebookra:
A kormány végre meghátrált, amit már évekkel ezelőtt kellett volna, azt ma elismerték: mini-Dubaj helyett győzött Budapest érdeke.
A főpolgármester pénteken sajtókonferenciát tart, ezen Vitézy Dávid, a Podmaniczky Mozgalom frakcióvezetője is részt vesz. Utóbbi a győzelem ünneplésén túl arról is posztolt, hogy csak akkor tud a főváros ezen a területen bármit is fejleszteni, ha a kormány is közreműködik. Már csak azért is, mert vasúti területről van szó, a MÁV pedig az állam kezében van. Márpedig Gulyás egyetlen szóval sem említett együttműködési szándékot, még azokról a korábban beígért közlekedési fejlesztésekről sem szólt, amelyeket a szerződésben vállalt az állam.
A 444 tudósítása szerint
Gulyás Gergely most sok sikert kívánt Budapestnek.
Bármilyen fejlesztés egyik első feltétele például az évtizedek alatt felhalmozott szennyezés, szemét eltávolítása a területről. Eleinte arról volt szó, hogy ezt az állam, illetve a MÁV elvégzi, de aztán visszaléptek ettől a vállalástól, majd azt közölték, hogy erről külön köt megállapodást az eladó és a vevő. Az eddig nem nyilvános kiegészítő szerződésről a miniszter most azt mondta, hogy az Eagle Hills a vételár feléig, tehát több mint 25 milliárd forintig magára vállalta a megtisztítást, ha azonban ennyi nem lenne elég, visszalépési lehetőséget kötött ki az egész ügyletből.
A helyzet tehát most az, hogy Budapest politikai sikert aratott, nem volt hiábavaló, hogy a Fidesz kivételével a közgyűlés valamennyi frakciója felsorakozott az emirátusi projekt ellen. Attól azonban még nagyon messze vagyunk, hogy a területre a fővárosiak érdekeinek megfelelően a lakhatási válságot és a zöldterületek hiányát enyhítő új negyed megvalósuljon.
– ti –
Címlapmontázs: ATV




