Ha a minisztérium rábólint – elindulhat a MÁV-telep közműveinek felújítása

Májusi ülésén a ferencvárosi képviselő-testület elfogadta a háromoldalú megállapodástervezetet, amelyről a városvezetés és Lázár János közlekedési miniszter megegyezett, a főváros pedig már jóvá is hagyta. Ferencváros és Budapest készülne a tervezésre és a kivitelezésre, a MÁV-ra várnak, az állami vasúttársaság pedig a minisztérium bólintására. Ha a MÁV részéről is aláírják a megállapodást, két éven belül megújulhat a MÁV-telep csatornarendszere, közvilágítása és a házakat is ellátó elektromos hálózat.

 

„A miniszter a helyszínen adott utasításokat a MÁV vezérigazgatójának a szerződés előkészítésére” – mondta Baranyi Krisztina polgármester a május 8-ai testületi ülésen. Jó eséllyel aláírják tehát a MÁV részéről is a tervezetet, lapzártánkig azonban ez nem történt meg.

A MÁV-lakótelep közművei már évtizedekkel ezelőtt elavultak. A vízszolgáltatást öt éve sikerült megoldani, de a csatornarendszer és az elektromos hálózat rossz állapotban van. Rengeteg a dugulás, nincs megoldva az esővíz elvezetése, időnként szikráznak az elektromos kábelek, és a közvilágítás is gyatra. Sokat kell várni a szerelésre is, mert senki sem akarja a leromlott állapotokat ideiglenesen orvosolni – mondta a 9-nek Sajó Ákos fideszes területi önkormányzati képviselő, aki maga is a városrészben lakik.

A MÁV-telep helyzetének megoldatlansága évtizedekkel korábbra nyúlik vissza. A vasúttársaság száz évvel ezelőtt épített a területen szolgálati házakat, lakásokat, amelyekben a saját dolgozói laktak, közel a munkahelyükhöz. 1999-ben a MÁV eladta az otthonokat a dolgozóinak, ám míg a lakóingatlanok tulajdoni helyzete ezzel rendeződött, a földbe fektetett elektromos és vízvezetékek, valamint a csatornahálózat tulajdonjoga a MÁV-é maradt. Nem tudta ugyanis átadni a közműveket az akkori szolgáltatóknak, mivel már akkor is olyan rossz állapotban voltak, hogy nem vették át őket.

Az önkormányzat éveken át hiába akart tárgyalni a MÁV-val, a vasúttársaság elzárkózott, „lezártnak tekintette” az ügyet arra hivatkozva, hogy a közműszolgáltatás Budapest területén a fővárosi önkormányzat cégeinek, illetve az Elműnek a feladata.

Tavaly év végén Baranyi Krisztinával találkozva Lázár János elismerte, hogy a MÁV-nak, amely a hálózatnak nemcsak tulajdonosa, hanem létesítője is, tennie kellene a közművek megújítása érdekében valamit, de kérte, hogy vállaljon benne szerepet a főváros és Ferencváros is.

Azóta – legalábbis a korábbi évekhez képest – felpörögtek az események. A főváros és a kerület szakemberei közös szerződéstervezetben fektették le az együttműködés alapjait a három szereplő között a MÁV-telep közműrendezésére – mondta Pataki Márton, a FEV IX. Zrt. vezérigazgatója a 9-nek.
A tervezet szerint a MÁV az elvégzett kivitelezési feladatok után a teljes összeg 80, a fővárosi önkormányzat a 15, a ferencvárosi pedig az 5 százalékát állná, s a MÁV finanszírozná a tervezést is.

A fővárosi közgyűlés és a ferencvárosi képviselő-testület zöld utat adott a tervezetnek – amelynek elfogadása után elkezdődhet a tervezéshez a közbeszerzési eljárás –, a MÁV azonban az Építési és Közlekedési Minisztérium jóváhagyására vár. Sejthető, hogy a társaság és a minisztérium között a finanszírozási kérdések miatt feszültséget okoz ez a feladat. Pataki ugyanakkor bizakodó, mivel a tulajdonosi jogokat gyakorló miniszter egyértelműen meghatározta a MÁV számára az irányt, a jogi részletkérdéseket pedig már hosszasan egyeztették a társasággal.

A MÁV-telep problémáinak kezelése érdekében létrehozott ad hoc bizottsági ülésen Sajó Ákos (Fidesz), a bizottság elnöke és Torzsa Sándor (MSZP) képviselő is azt mondta, vannak fenntartásaik, de nekik is céljuk, hogy mielőbb elinduljon a program. Sajó szerint az aláírásra váró dokumentum nem szerződéstervezet, hanem szándéknyilatkozat, az ad hoc bizottság pedig épp a munka és az egyeztetés segítésére alakult meg, így nehezményezi, hogy az önkormányzat őket kihagyva tárgyalt a MÁV-val, a fővárossal és a közlekedési miniszterrel is. Torzsa pedig attól tart, hogy mindez csak újabb üresnek tűnő ígéret az önkormányzati választások előtt. Pataki szerint ugyanakkor ha a MÁV aláírja a szerződéstervezetet, akkor megindulhat a tervezés, amit a MÁV fog fizetni. A dokumentum végre egyértelmű felelősségvállalást jelent a MÁV részéről, és a későbbi költségmegosztásra is pontos iránymutatást nyújt – hangsúlyozta a vezérigazgató.

Ha zöld utat kap a háromoldalú szerződés, akkor Pataki szerint két év alatt megújulhatnának a közművek a MÁV-telepen. Bár az állami vasúttársaság fogja fizetni az előzetes ajánlatok szerint 20 millió forintba kerülő terveket, a beszerzésükért a 9. kerületi önkormányzat felel. A tervezést az elmúlt hónapokban alaposan előkészítették – húzta alá a vezérigazgató.

Lapunk kereste Lázár Jánost és a MÁV-ot is az ügyben, lapzártánkig nem érkezett válasz.

Bilkei-Gorzó Borbála
Fotó: Stépán Virág

Utolsó csörték a testület májusi ülésén

A háromoldalú szerződés jóváhagyása volt a május 9-én tartott képviselő-testületi ülés egyik legfontosabb napirendi pontja a másik a zárszámadás elfogadása. Emellett még számos kérdésről döntöttek, nem egyről meglepő módon vita nélkül, esetenként egyhangúan. Ám a jelenlegi összetételű képviselő-testület utolsó ülésén sem honolt béke és egyetértés: napirend előtt és a zárszámadás elfogadása ügyében is alaposan kiosztották egymást még utoljára, elsősorban a fideszes képviselők és Baranyi Krisztina polgármester az „önök négy és fél évig nem csináltak semmit, és amit mégis, azt rosszul” és az „önök meg loptak, és légből kapottan vádaskodnak” álláspontok mentén. Aki részletesebben tájékozódna az ülésen történtekről, a kilenc­online.hu/kozugy rovatában olvasható cikkünk és videónk alapján megteheti.


(Megjelent a 9 magazin 2024. júniusi számában.)