Mit hoz a Semmelweis Egyetem Ferenc téri építkezése?

A Ferenc tér 15.-ben „az egyetem meglévő oktatási épületének felújítására és bővítésére, az épület kerületi egyedi védelem alatt álló főhomlokzat térdfalának bontására és visszaépítésére, és az épületben 1 db új, gépészeti felvonó berendezés létesítésére vonatkozó bontási és építési engedélyt” 2022. május 13-án adták ki. A hamarosan kezdődő építkezésről 2024. július 18-án tartottak lakossági tájékoztatót Baranyi Krisztina polgármester részvételével a Leonardo Hotelben. 

Maga az ingatlan jelentős bontáson, átalakításon fog átesni, az egész tetőszerkezetet, a csapos, fagerendás födémet elbontják, a jelenlegi belső udvar a telekhatárig beépül, ám az utcakép nem változik – hangzott el. A kivitelező az Épkar Zrt., az építkezés várhatóan 2025. december 2-ig tart.

A szomszédos 14. szám alatt élő lakos kérdésére, miszerint a pinceszint alá tervezett leásás következtében nem keletkezhet-e az épületben kár, a kivitelezők elmondták: a szomszédos lakások és ingatlanok teljes állapotfelmérése elkészült, és kizárt, hogy az épület megsüllyedjen, mert „nagyon messze” lesznek tőle. „Mi hozzávetőlegesen négyméteres mélységben ásunk le a belső udvarban, a mi telekhatárunkon lesz a legmélyebb a gödör, onnantól befelé, az udvar felé ez a mélység csökkenni fog” – fogalmaztak.  

 

Indokolt lenne a környezeti körülmények megvizsgálása: vajon a szakértők figyelembe vették-e ezt, amikor ennyire meg akarják mélyíteni a földszintet? – kérdezte egy jelenlévő. „Készült talajmechanikai szakvélemény, és a mélyépítési terveket ennek alapján statikus készítette el” – válaszolták. Bár a Ferenc tér 14. nincs alápincézve, az alapozását minimálisan ugyanarra a síkra kellett levinni, mint a Semmelweis épületéét, ami „további biztosíték arra, hogy ha itt ki is ásunk négy méter földet, nem történhet baj” – magyarázták mindenki megnyugtatására.

Arra a kérdésre, hogy a belső udvar beépítésénél milyen funkciójú helyiségek kialakítását tervezik, nem növekszik-e meg a zajszint, a kivitelezők felsorolták: a pinceszint gépészeti térként szolgál majd, afölött helyezkedik el a száz fő befogadására alkalmas előadóterem a belső udvar felé néző fix üvegszerkezetekkel. Az első emeleten egy aulára emlékeztető közösségi tér, úgynevezett agora építése várható, a második emelet pedig a zárt terasznak ad helyet. Ferencváros polgármestere, Baranyi Krisztina mindehhez hozzáfűzte: ide mesterdiplomások, tehát felnőtt emberek, nem tizennyolc éves fiatalok járnak majd. 

Milyen útvonalon közlekednek majd a teherautók? Még nem járták be konténerszállító autóval a területet – volt a válasz –, de feltételezik, hogy a Tompa utca felől be tudnak jönni a járművek, onnan rákanyarodnak a Berzenczey utcára, és visszatolatnak az építési területre.

Tizenkét hónapig lesz a helyszínen a toronydaru a tervek szerint. Többekből ellenérzést váltott ki, hogy a teljes – forgalomkorlátozással járó – fejlesztés nagyjából húsz hónapot vehet igénybe. Volt, aki kijelentette: a kivitelezők érdekei nem írhatják felül az ő érdekeit, például számára körülményessé válhat a hazajutás. „A bontáshoz is szükséges toronydaru, máshogy a tetőszerkezet, a zárófödém nem bontható el, a vasbetonszerkezet-építési munkákhoz is nélkülözhetetlen, ahogy a legvégső acéltető-szerkezet telepítéséhez, építéséhez is” – vetették ellene a kivitelezők, akik ugyanakkor, mint mondták, „törekedni fognak rá”, hogy minél előbb eltűnjön a daru, „nekik sem érdekük”, hogy sokáig álljon ott. A lebontása után egy-két hónapon belül a parkoló szélességéig tudnak visszahúzódni a területfoglalással, vagyis a területet tizenhárom-tizennégy hónap után tudják visszaadni majd az autóforgalom számára. 

– ag –

Fotók: Mészáros Gábor