23-as villamos Nehru park (fotó: Stépán Virág)

Nem akadálymentes az út a Haller utcai villamosok alacsonypadlósítása előtt

Ha minden jól megy, 2028-ban mehet végig a 23-as és 24-es villamos vonalán CAF szerelvény. Cikkünkben kitekintünk az új villamosok finanszírozásának állására is.

Március végétől alacsonypadlós villamosok is közlekednek a Mester utca belső szakaszán az 51A járaton. Erről az jutott az eszünkbe, hogy megérdeklődjük, mikor várható ugyanez Ferencváros többi olyan vonalán, ahol még csak régi, a nehezebben mozgók utazását akadályozó vagy éppen ellehetetlenítő szerelvény jár. A legfontosabbak ezek közül a Haller utca és a Duna partján hozzá északról, illetve délről kapcsolódó szakaszok. Azt kérdeztük tehát a BKK-tól, mikor lehet akadálymentesebben utazni a 23-as és 24-es villamosokon.

Ennek pályaoldali és járműoldali feltételei vannak, a sokkal keményebb dió az előbbi, hiszen a még egy 2013-as közbeszerzésen a spanyolországi CAF-tól 37 azonnal megrendelt Urbos szerelvény mellé plusz 87 opcionálisan kérhető járműre szerződtek. Ennek az opciónak az utolsó része, 51 villamos napjainkban érkezik, így ezekért a mai árakhoz képest kifejezetten keveset kell fizetni, mert az eredeti ár csak az inflációval (és a forint leértékelődésével) nőtt, a jelentős iparági árváltozást nem követi. Ennek ellenére van probléma a kifizetéssel; erre még visszatérünk.

A korszerű, klimatizált CAF-ok azonban szélesebbek, nehezebbek és több energiát vesznek föl, mint a régebbi típusok, ezért bizonyos vonalakon hozzá kellett, hozzá kell nyúlni a pályához, ha ott akarjuk közlekedtetni őket. Nem beszélve arról, hogy az akadálymentességhez nem elég az alacsonypadlós villamos, a megállókat is megfelelően kell megépíteni, átalakítani, meg kell például emelni a peronokat, gondoskodni kell az akadálymentes megközelítésükről is.

A konkrét esetben a BKK válaszában így határozta meg a szükséges munkákat:

A 23-as, illetve a 24-es villamos vonalán az alábbi infrastrukturális beavatkozásokat kell elvégezni, hogy CAF villamosok közlekedhessenek:

  • az Erzsébet híd és a Lánchíd között húzódó viadukt átépítése;
  • a Boráros téri és a Fővám téri peronok átépítése, továbbá
  • a Jászai Mari téri, a közvágóhídi és Festetics György utcai végállomások átépítése;
  • az infrastrukturális beavatkozásokon kívül áramellátási feladatokat is el kell végezni.

Így folytatódik a válaszuk:

Ezek tervezése 2025–2026-ban történhet, kivéve a viadukt átépítését, mert erre már kész tervei vannak a BKK-nak, és jelenleg a kivitelezési közbeszerzési eljárás zajlik.

A pesti belvárosi villamosviadukt különleges műtárgy. Éppen május 11-én, a közlekedési kultúra napján rendezett sétát a BKK, hogy bemutassa az 1900-ban megnyitott hidat és felújításának terveit. Megépítése ugyanúgy Balázs Mórhoz kapcsolódik, mint a kisföldalattié. Korábban magasabb vízjáráskor a Duna hullámzott a helyén (meg a mai szállodasor helyén), és amikor a rakpart kiépítését elhatározták, elsősorban azért nem egyszerűen feltöltötték a területet, mert a rakparton akkor még élénk kikötői élet folyt, a viadukt alatti területet raktárként (később étteremként is) lehetett hasznosítani. A terv most szintén az, hogy a jövőben vendéglátás működjön ezekben a helyiségekben, ahogy arra ideiglenesen már volt példa az elmúlt években. A sétán megtudhattuk, hogy a viaduktot, illetve a villamospályát 50 centivel szélesítik a „szárazföld” felé, hogy gond nélkül elférjenek a CAF-ok. A Vigadó téri megállót is átépítik, de adottságai miatt ez nem lehet teljesen akadálymentes, hiszen a délre tartó járművek peronja konkrétan az északi irányú villamospályán van.

Villamosviadukt (fotó: Tevan Imre)
A viadukt alatti egyik helyiség. A szerző fotója

Tehát a viadukt átépítése a legnagyobb szabású munka, viszont ez tart a legelőrébb, a többi fejlesztés kivitelezése – ideális esetben – 2027–2028-ban várható – írta a BKK. Kifejtették azt is, hogy az itt közölt ütemterv

kizárólag akkor tartható, ha az európai uniós források rendelkezésre állnak, ez azonban a magyar állam szervezetein és döntésein múlik. Ezeket figyelembe véve legkorábban 2028 végén vagy 2029 elején járhatnak korszerű, alacsonypadlós CAF-villamosok a 23-as és a 24-es villamos vonalán. Felhívjuk azonban a figyelmet arra a sajnálatos tényre, hogy a szállítás alatt lévő alacsonypadlós villamosok finanszírozását sem biztosította ezidáig a magyar állam, annak ellenére, hogy a lehíváskor megkötött támogatási szerződésben ezt vállalta.

Azóta újabb, kedvező fejlemény van az ügyben. Szentkirályi Alexandra egy posztjából arra lehet következtetni, hogy a kormány nem akadályozza tovább az EU-s támogatás megérkezését a villamosok kifizetésére. Bár a Fidesz fővárosi frakcióvezetőjének írásában több valótlan állítás is van, reméljük, az igaz, hogy

nem kell aggódni, mi büszkék vagyunk Budapestre, és nem hagyjuk cserben.

A következő mondat persze már erős csúsztatás: („Legalább minden budapesti láthatja, mi lenne, ha a kormány nem állna ki a magyarokért, és Brüsszelre lennénk utalva.”) Hiszen Szentkirályi éppen egy Brüsszelből kiutalt forrásról beszél. Ugyancsak a valóság hajlítása, hogy

a főváros ugyanakkor elherdálta minden pénzét, és ki sem tudja fizetni őket. Ezért kell ismét a kormánynak helytállnia Budapestért.

Nem, eleve, a kormány akarata szerint is uniós pénzről volt szó, hiszen – ahogy a BKK is írta – három éve ők kötötték meg az erről szóló uniós támogatási szerződést.

Villamos magas padló (fotó: Stépán Virág)
Még évekig nagyot kell lépni. Fotó: Stépán Virág

Tevan Imre

Nyitókép: Stépán Virág