A Boráros tér szükséges teljes átalakítása nem, de némi zöldítése megvalósulhat a tavalyi szavazáson elnyert összegből, a Mester utca elején pedig már látszik is, hogy a fák körül megújult a növényzet. A főváros közösségi költségvetésében október 7-ig lehet szavazni többek között nyolc ferencvárosi ötletre, de az elbukott kerületi javaslatok listája sokkal hosszabb.
A polgárok cselekvő bevonásával foglalkozó részvételiségi szakemberek a közösségi költségvetés ötletét az 1988-as évhez és a brazíliai Porto Alegre városához kötik. Azóta a világ számos pontján dönthetnek maguk a lakók bizonyos pénzek elköltéséről. Budapest több kerületében és fővárosi szinten is működik közösségi költségvetés, ezek lényege hasonló, de a lebonyolítások módja eltérő; a ferencvárosi rendszer érdekessége például, hogy a projektek nem egyszeri szavazással, hanem folyamatosan gyűjtik a támogatást, és ha elérik a szükséges szavazatszámot, indulhat a megvalósítás.
Budapesten most a negyedik közösségi költségvetési ciklus érkezett el a szavazás fázisához, minden évben összesen egymilliárd forintos keret áll rendelkezésre. A polgárok többszörösen is részt vehetnek a folyamatban. Egyrészt bárki, aki Budapesthez kötődő magánszemély, beadhat ötleteket, másrészt a kiválasztott projektekre is lehet szavazni – a legegyszerűbben online.
Az ötleteket öt kategóriában várták:
- Esélyteremtő Budapest: társadalmi különbségek csökkentése, hátrányos helyzetű közösségek életét támogató ötletek
- Zöld Budapest: zöldebb utcák, üdébb parkok, mindenki számára elérhető, környezettudatos megoldások
- Nyitott Budapest: együttműködések, kísérleti megoldások, digitális fejlesztések, közösségépítő ötletek
- Helyi kis ötletek: e kategóriába sorolandó az ötlet, ha a lényegét a megvalósítás helyszíne érinti, az ötlet a városi épített infrastruktúrát lényegesen befolyásolja. Az ötlet várható megvalósítási költsége legfeljebb 50 millió forint
- Helyi nagy ötletek: az előző kategóriához hasonló, de a megvalósítás költsége az 50 millió forintot meghaladja
A keret elosztását és az egyes projektek maximális értékét az alábbi a táblázat mutatja.
Az ötletek befogadását valójában rengeteg szempont szűkíti. Nem lehetnek túl drágák, nem érinthetnek állami vagy magántulajdont, nem lehet szó egyszerű, fejlesztés nélküli karbantartásról, takarításról, de kizárólag tájékoztatásról sem.
A főváros nem támogatja az olyasmit, ami stratégiai céljaival ellentétes, például az autós közlekedés szerepének növelését a kerékpárosok vagy a gyalogosok kárára, noha elég sok ilyen javaslat érkezik. De nem fogadják el a tisztán a BKK járatait érintő vagy szobrok fölállítását célzó indítványokat sem, mert az ilyesmire külön eljárás vonatkozik a fővárosban.
Az ötleteket az önkormányzat szakemberei – adott esetben az érintett kerület, kerületek apparátusával együtt – megszűri az imént említett szempontok alapján is. De nem ez az utolsó próbatétel, ahol egy ötlet elvérezhet. A hivatali rostán átment ötleteket a „budapestiekből álló közösségi költségvetési tanács” is értékeli. Ha jól értjük, ők már azért is kibuktatnak egy-egy javaslatot, ha szerintük pozitív ugyan, de a többi ötletet jobbnak tartják, így nem akarják azok esélyeit rontani a szavazáson. Például a Ferenc téri komposztálóládát ilyen alapon nem engedték tovább, mondván, az ötlet ma már nem számít túlzottan eredetinek.
Alább a 9. kerületet érintő ötletek statisztikájából látszik, ami már eddig is sejthető: a javaslatok nagyobbik fele elbukik, az ötletgazdákat legfeljebb az vigasztalhatja, hogy mindez transzparens módon, a böngészhető adatbázisban fellelhető indoklások alapján történik. A valóság azonban nem annyira rossz, mint a listák hosszúsága mutatja, hiszen sok javaslat azért van a kidobott listán, mert korábbi években már kapott pénzt vagy más forrásból (például a kerület beruházásában) valósul meg. Az előbbire a legjobb példa a Boráros tér zöldítése, amely a tavalyi szavazáson a helyi kis ötletek közül a legtöbb vokssal nyerte el az 50 millió forintot, az utóbbira pedig szintén a Boráros téren a HÉV és a buszvégállomás közötti zebra.
A javaslatok szövegét megfésülik, egységesítik, mielőtt a szavazólapra kerülnek. Ez érthető, de vannak tartalmi változtatások is. Személyes kedvencünk például amolyan utcára helyezett szobabiciklikkel termelt volna áramot mobiltelefonok töltésére Ferencvárosban, de a javaslat a polgárok elé a felismerhetetlenségig kasztrálva, napelem- és szélturbina-bemutató mintautcaként került.
A korábbi évek közösségi költségvetésében négy ferencvárosi javaslat nyert, de valójában csak három projektől van szó, hiszen a Boráros tér kétszer szerepel.
Ez a csomópont mindenki szerint megérdemelne egy alapos átépítést, humanizálást, zöldítést és akadálymentesítést. Erre elvileg a Petőfi híd megújításakor vagy a két déli HÉV közös, felszín alatti, Kálvin térig tartó hosszabbításakor kerülhetne sor, az utóbbi fejlesztés megvalósítása azonban már nem szerepel a kormányzat szándékai között. Marad tehát a növényzet olcsón megoldható frissítése, szaporítása, amire számos javaslat érkezett tavaly és idén is.
Az ötlet hivatalosan már megvalósítási fázisban van, ez alighanem tervezést jelent, hiszen munkagépeket nem láttunk még a helyszínen. A Mester utcában viszont elindult már valami, a körúthoz közeli végén a BKK megújította, és a járdák feltörésével növénykazettákat, ágyásokat hoztak létre ötvenmillió forintos költséggel.
Szavazáson nyert, már a megvalósítás fázisában van (9. kerület)
- Esőkertekkel a klímaváltozás ellen a Mester utcában
- A Boráros tér zöldítése
- Fásítás és művészeti program a Boráros téren
- Zebra az Üllői úton a Corvin-negyednél (a Kisfaludy utca felé)
Aki október 7-ig szavaz, nyolc ferencvárosi javaslatot támogathat:
Szavazólapra került (9. kerület)
- Helyhez kötött, emberi erővel hajtott kerékpár áramtermelésre, pl. mobiltelefon feltöltésére
- Védett kerékpársávot az Üllői útra! Népliget – Határ út oda-vissza
- Haller utca / Soroksári út, HÉV aluljáró befejezése
- Új, sima burkolat a kerékpárútra a Corvinus mellett
- Kerekerdő park – átjáróházból családi pihenőpark
- Szélesebb járda a Kálvin téren a Lónyay utcánál
- Az Üllői úti kerékpárút menti sávok zöldítése, virágosítása
- A József Attila-lakótelep Üllői út menti szervizútján kétirányú kerékpárút
Az utolsó körben bukott el néhány kerületi ötlet:
Szakmai jóváhagyást nyert, de a tanács elutasította (9. kerület)
- A József Attila-lakótelep parkosítása
- Komposztálóláda kihelyezése a Ferenc térre
- A szabálytalan parkolás felszámolása az Üllői úton
Végül elérkeztünk a leghosszabb listához, a szakemberek által kihúzott ötletekhez. Az elutasításnak sokféle oka lehet, korábban is említettünk ilyeneket. Van, ami már folyamatban van, de olyan is, amit a kerület nem támogat, vagy éppen túl drága, zöldterületet venne el, ellentétes a főváros stratégiájával, nem fejlesztés, csupán karbantartás, a helyszín magán- vagy állami tulajdon, esetleg ellentétes a KRESZ-szel, mint a színes zebra.
Nem kapott szakmai jóváhagyást (9. kerület)
- Védőfal a Fővám téri metrómegálló peronjára (csak a szerelvény megállása után nyíló kapuk)
- Futópálya a Nehru-part és a Rákóczi híd között
- Repülőtéri busz új megállóhelye a Nagyvárad téren
- Akadálymentes Boráros tér
- Kerékpársáv a Szabadság-híd déli járdájára
- Gizella – oktató/kulturális sétány (A Soroksári út mellett, a HÉV és a Duna között)
- Közlekedési lámpa a Mester utca 19. alatti iskolánál, mélygarázs a parkoló helyett, zöld fal
- A Vágóhídnál és a Határ útnál ingyenes P+R parkoló
- Buszmegálló áthelyezése a Nagykőrösi út / Határ út kereszteződésénél
- A Kálvin téri kerékpáros közlekedés összeköttetésének javítása
- A Corvin-negyed aluljáró felújítása
- A Boráros téri gördeszkapálya megszüntetése a környékbeli graffitik miatt
- A Pöttyös utcai metrómegálló pöttyösítése
- Autómentes Ráday gasztrosétány
- A Lónyay utcai iskola előtti szakasz autómentesítése iskolakezdéskor és délután
- Örökzöld park, erdő a Közvágóhídnál
- Szivárványzebra a Corvinus egyetemnél
- Közlekedési fejlesztés az Üllői úton (több részben)
- Az Ecseri úti metró környékének a rekonstrukciója
- Corvinus park (a volt sóház, most egyetemi épület mögött)
- Egyszeri takarítás a Boráros téren
- Vágóhíd utca városiasítása
- Corvin-negyed csomópont – árkádok takarítása, megújítása
- Kerékpárossáv kialakítása a Boráros tér és a Fővám tér között
- Már nem érvényes útvonaljelek fekete festékkel való lefestése a Kálvin téren
- A 2-es villamost keresztező zebra felszámolása
- Budapest Kulturális Gerince – Ráday utca
- Nehru part – kerékpárút- és BuBi-fejlesztés
- Szobor Bédy-Schwimmer Rózának
- Boráros tér felújítása
- Ne várakozzanak a trolibuszok a Fővám téren
- Zebrát a Boráros térre
- Nyilvános illemhelyek a Vásárcsarnok környékén
- Por és zajvédő sövényfal a Ferenc körútra
- Virágos Boráros
A voksokat október 7-ig, a közösségi költségvetés oldalán, személyesen a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár kijelölt tagkönyvtáraiban, nyitvatartási időben a Főpolgármesteri Hivatal általános ügyfélszolgálatán, valamint a szavazás utolsó három hétvégéjén az önkormányzat köztéri kitelepülésein lehet leadni.
– kej –
Nyitóképünkön a megújulásra váró Boráros tér
Fotó: Stépán Virág