A főváros nem járul hozzá a HÉV-járatok ritkításához – Karácsony pontot tett a Vitézy-Lázár ütésváltás végére

Vitézy Dávid, a Podmaniczky Mozgalom fővárosi frakcióvezetője Facebook-bejegyzésben tette közzé, hogy összehívja a Fővárosi Közgyűlés Klímavédelmi, Közlekedési és Városfejlesztési Bizottságának rendkívüli ülését a HÉV-ek tervezett ritkítása miatt, amely ellen Karácsony Gergely főpolgármester és a BKK is hevesen tiltakozott. „Hiszem, hogy vannak ügyek, amiben felül kell tudjunk emelkedni a köztünk levő ellentéteken. Ezért a főpolgármesterrel és a közgyűlési frakciókkal együtt kell kiállnunk azért, hogy ezt a tervet meg tudjuk akadályozni” – közölte Vitézy. Lázár János ezt követően szintén Facebookon ezt írta Vitézyről: „aberrált, belvárosi, libsi gyerek”, aki „Magyar Péter s*ggét nyalja”. Szerinte ugyanis nincs semmilyen döntés a járatritkításról. Vitézy szerint úgy tűnik: Lázár visszatáncolt a járatritkítástól. Karácsony Gergely viszont azzal zárta: a főváros nem járul hozzá a járatritkításhoz, és pont.

Összehívom a Fővárosi Közgyűlés Klímavédelmi, Közlekedési és Városfejlesztési szakbizottságának rendkívüli ülését a HÉV-ek tervezett ritkítása miatt jövő hétfőre – írja a frakcióvezető, hozzátéve: azt reméli, hogy közösen és egyhangúlag tudnak kiállni Lázár Jánosék tervei ellen. Az ülésre meghívja a főpolgármestert, az Építési és Közlekedési Minisztérium, a BKK és a MÁV vezetőit, valamint az érintett IX., X., XVI., XX., XXI. és XXIII. kerületek polgármestereit és az utasokat képviselő civil szervezeteket is.
A BKK vezérigazgatója kérésére ma átadta a MÁV-tól a H6-os ráckevei, a H7-es csepeli és a H8-as gödöllői HÉV ritkítása, kapacitásának csökkentése kapcsán érkezett terveket Vitézynek, amelyek megerősítik a HVG-ben megjelent információkat: a gödöllői HÉV kapacitását csúcsidőszakban 18%-kal csökkentenék, 6 helyett 3 kocsival. Ugyanezt javasolják a ráckevei HÉV esetében is egyes, Tökölről induló csúcsidei vonatoknál, és ennek alternatívájaként vetik fel, hogy a ma is zsúfolt csepeli HÉV ritkuljon csúcsidőben – ezek 20-23%-os kapacitáscsökkenést jelentenek.
Azt írja a BKK-nak a MÁV, hogy „a rendelkezésre álló járműkapacitás a jelenlegihez képest 4 motorvonat egységgel kevesebb jármű napi forgalomba adását teszi lehetővé”, ami azt jelenti: elfogytak az üzemképes HÉV-vonatok, ami nem csoda, hiszen a járműpark legöregebb darabjai 58-61 évesek – írja Karácsony Gergely korábbi nagy riválisa, akivel ebben a kérdésben egy platformra kerültek.
Vitézy rögzítette: a kormány által egyszer már leállított HÉV-járműbeszerzési tendert két éve nem indították újra, semmi nem történik évek óta. Lázár János a 2022-re már építési engedélyekig jutott vonalfejlesztési terveket is a fiók mélyére dugta, a beruházásokat leállította. Ahogy a szaktárca felelőssége az is, hogy az öreg, elavult, de eddig azért megbízhatóan működő HÉV-járművek karbantartási és alkatrészellátási rendszere összeomlott az új, bürokratikus központosítás miatt.
Budapest nem nyugodhat bele abba, hogy az állam rossz gazdája lett a HÉV-eknek – húzza alá a frakcióvezető. A leépülő szolgáltatás egyre több autót, egyre nagyobb dugót és környezetszennyezést hoz Budapestre.
Lázár János építési és közlekedési miniszter megdöbbentő hangvételű posztban szólt vissza, közölve: „Úgy látom, hogy néhány aberrált, belvárosi, libsi gyereknek megártott a túl sok szívás a hétvégén, és ezért aztán hallucinációik vannak a HÉV-vel, meg úgy általában a világgal kapcsolatban. Ilyenkor persze hazudnak is.
Az Építési és Közlekedési Minisztérium vagy a MÁV vezetésében senki, semmilyen döntést nem hozott a HÉV működésével vagy menetrendjével kapcsolatban! Minden más állítás nettó hazugság. Arról viszont döntött Orbán Viktor és kabinetje, hogy több száz milliárdból fejlesztjük a pályát és a járműparkot.
A jövőben a közlekedési kormányzat sehol és semmiről nem kíván Vitézy települési képviselővel egyeztetni. Aki ugyanis a hazugságokban az élen jár; aki elveszítette a főpolgármester választást, pedig minden segítséget megkapott ahhoz; aki most, a Fidesz után Magyar Péter seggét nyalja, nem lehet tárgyaló fél.
Budapest valóban a világ legszebb fővárosa, azonban évek óta gazdátlan. Emiatt pedig lepusztult, koszos, a közlekedésre alkalmatlan, szétesett, élhetetlen! Mert azok, akik folyton Budapest értője, féltője és megmentőjeként szólalnak meg, tönkretették azt. Budapestet az elmúlt években csak a kormány fejlesztette, miközben a világpolgár urbanisták, ilyen-olyan – szakértelemmel nem rendelkező szakértők, város makettek utcáin felnövő, a Facebookot látványtervekkel kitapétázó ifjak semmit sem tettek Budapestért. Sőt! Mi viszont a fővárost (is) fejlesztjük, a szemetet eltakarítjuk, a közlekedést rendbe tesszük, a korábban mások által csak ígért HÉV járműbeszerzéseket és pályafelújításokat megcsináljuk. Aki ebben nem tud, vagy nem akar partner lenni, hazugságaival legalább ne gátolja ezt a munkát!” – zárta posztját a felindult közlekedési miniszter.
Vitézy Dávid nem mulasztotta el, hogy reagáljon Lázár János miniszterhez méltatlan szavaira, hosszasan polemizálva többek között a hársfatea idegnyugtató hatásán, és meghívva őt is a hétfői rendkívüli szakbizottsági ülésre egy hársfatea társaságában. A posztban gyakorlatilag lemondásra szólította Lázár Jánost, mondván: „ha a miniszteri munka ennyire megviseli az idegeit, ráadásul, az elmúlt évek sorozatos kudarcai nyomán a MÁV összes utasának idegeit is, mindenki jobban járna, ha lassan inkább abbahagyná”. A bejegyzés HÉV-et érintő érdemi része, hogy Lázár szavait akként értelmezi, mintha sikerült volna a minisztert eltántorítani a járatritkítási terveitől, miután szó szerint idézi a MÁV-tól korábban megkapott levelet, amiben még feketén-fehéren 18-23 százalékos csökkentésről írnak. „Ha jól hámozom ki a sok indulatos gyűlölködése közül, Ön a mai posztjában visszatáncolt a MÁV HÉV-járatritkítási terveitől” – állapítja meg Vitézy, és örömének adott hangot, ha ez tényleg így lesz.
Végezetül Karácsony Gergely főpolgármester is reagált Facebookján a csörtére szerda este, közölve: személyeskedések helyett lássuk a tényeket. Majd felsorolta: Lázár János állításával szemben a MÁV-HÉV valóban a HÉV-járatok radikális csökkentésére tett javaslatot. És Vitézy Dávid állításával szemben, a főváros nem mondott le arról a jogáról, hogy az egyetértése nélkül ne lehessen csökkenteni a járatok számát a HÉV-eken. Márpedig mi ehhez nem járulunk hozzá. És pont.” – zárta bejegyzését.
Kiemelt kép: Vitézy Dávid a Fővárosi Közgyűlés alakuló ülésén
Fotó: Stépán Virág