A valóság Joker-arca – ferencvárosi kultúrkohó

Az elmúlt hét szenzációja, sokak számára csalódása a magyar mozikban frissen bemutatott Joker-film folytatása volt. Így muszáj beszélnünk róla, de jó szokásunk szerint ajánlunk sok mást, valóságos eseményeket is.

Todd Phillips 2019-es filmsikerének a folytatását Joker: Kétszemélyes téboly címmel október 2-án mutatták be a hazai mozik, és most dübörög, illetve nem igazán. Amellett, hogy a kasszasiker már Amerikában elmaradt a várttól, a kritikusoknak sem igazán jött be, és ezt lépten-nyomon közzétették, jó szokásuk szerint, így egy kicsit nehezebb lesz lelkesedni, de senki ne adja fel. Aki ettől a produkciótól azt várta, hogy egy pszicho-romantikus, keményzenés diadalmozit lát majd, egy Született gyilkosok kettőt, amelyben két pszichopata – Joaquin Phoenix és Lady Gaga – egymásba szeret és összeáll, mint két kicsavart legó, aztán magához idomítja, majd móresre tanítja az erkölcsileg pusztuló világot, az valóban csalódni fog.

Aki pedig szereti a manierista történeteket, és, mondjuk, el tudta viselni Lars von Trier kegyetlen, Táncos a sötétben című antimusicaljét, az, bár szeretni lehet, hogy nem fogja, hiszen az ilyesmit nehéz, azt gondolja majd, ez egy hiteles, szerzői filmalkotás. Ugyanis míg az első részből megtudtuk, hogyan alakulhat ki egy kettéhasadt, közveszélyes személyiség, és milyen a belső világa, most láthatjuk, mennyire következetesen magához alakítja az ilyen elme az újabb és újabb körülményeket. És ebből nincs kiút, csak a szuperhősfilmekben. A maszk itt nem maszk, hanem a valóság, és nem Joker hazudik, hanem az, aki azt mondja, hogy Jokernek van egy jobbik arca, amelytől biztonságban van a környezete, meg az, aki rajong érte, és hőst akar kreálni belőle a maga számára.

Todd Phillips tehát túljárt a rajongók, a marketingesek, de talán még a saját eszén is. Nem akart dicsfényt köríteni egy pszichopata hős köré, inkább elpusztította a saját kultuszát és kreált egy újat, jó és pontos színészi játékokkal, egy letűnt világ ellenszenves zenéivel és előadásmódjával, amitől meg egészen kijózanító az egész. Teljesen normális, hogy ez nem népszerű az apokalipszis kellős közepén.

Ha mozizunk, ha nem, a Margó Fesztivál 2024 őszi kiadása kihagyhatatlan október 10. és 13. között, annyi irodalmi újdonsággal kecsegtet, amit filmre lehet majd vinni. És bár Budán rendezik, kerületi érdekeltségünk, a Goethe Intézet iránt érzett olthatatlan hálánk és elfogultságunk azt kívánja, hogy az ő szervezésükben létrejött könyvbemutatón és beszélgetésen október 11-én, pénteken 19.30-tól a nemzet irodalomkedvelő táncszínházának Könyves Magazin Színpadánál mindenképp jelen legyünk. Itt mutatják be ugyanis a magyar származású német írónő, Terézia Mora Muna, avagy az élet fele című regényét, Fodor Zsuzsa fordításában. A szerzővel Németh Gábor beszélget, a berlini fal leomlásának évében kezdődő szerelmi történetből Radnay Csilla olvas részleteket.

Valóság valóság hátán. Október 14-én és 15-én a Trafó Nagytermében látható a Figyelem megzavarására alkalmas című dokumentumszínházi előadás, amely az online tér működésének, a figyelmünk áruvá válásának és elterelésének témáját járja körül Kelemen Kristóf rendezésében. Az október 15-i előadás után közönségtalálkozó is lesz, amelynek során Dull Szabolcs újságíró az előadás alkotóit kérdezi a munkafolyamatról, továbbá meghívott szakértőként csatlakozik a beszélgetéshez Pogátsa Zoltán közgazdász.

Október 16-án, szerdán folytatódik a valóságshow: az Ingában a Totem Show 7. adásában a Családbarát szegénység a téma. Láthatóvá válnak azok a propaganda által folyamatosan támadott civil szervezetek, amelyek egész életüket arra teszik fel, hogy segítsenek a mélyszegénységben élőknek, reményt adjanak, közösséget építsenek. L. Ritók Nóra, Bódis Kriszta és Hodász András beszélgetnek minderről Monostori Tibor moderálása mellett.

Ugyanezen az estén a Ventillátor, a Freeszfe Egyesület előadása látható új rezidenciájukon, a Konnektorban. Itt sem lesz kecmec, a felnőtté válás a téma, az első szembesülés az alkohollal, a bürokráciával és a szerelmekkel. Szekeres Blanka 90 percben elmeséli az elmúlt 26 évét, és ez sem lesz fenékig tejfel. A belépés ingyenes, de az eseménynél regisztrálni kell.

Ennyi valóság erre a hétre legyen elég, tessék nagyokat sétálni a szabadban, a tavaszi őszben, amíg lehet.

Artner Sisso

Fotó: Intercom