Marokkói transzzene Ferencvárosban

Ma este a kerületben játssza a gnawa szertartások afro-arab transzzenéjét a műfaj két európai mestere: a Magyarországon élő Saïd Tichiti a Tariqával és a belgiumi Hicham Bilali & Black Koyo. Koncert a Müpában.

A marokkói gnawa szertartások transzzenéje egyedülálló keveréke az arab és az afrikai hatásoknak, és csak az ebben a stílusban használt hangszereken játsszák. Különleges, magával ragadó hangzás és ritmika jellemzi, az 1960-as évektől kezdve pedig több hullámban gyakorolt nagy hatást olyan előadókra, mint például a Led Zeppelin, Jimi Hendrix, Brian Jones, Ornette Coleman és a Floating Points – írja a Müpa koncertismertetője.

Saïd Tichiti, az anyai ágon berber, apai ágon fekete-afrikai származású zenész több mint húsz éve él Magyarországon. Ő volt az első, aki behozta és ismertté tette itt az afro–arab transzzenét, a gnawát – olvasható róla Recorder blogon, amelynek azt mondta: „amikor gnawa zenét játszom, transzba esem”. A Chalaban zenekarból is ismert zenész Európa-szerte a műfaj egyik legismertebb alakja, a Tariqa pedig nemcsak gnawa darabokat, hanem marokkói arab makámokat, gyimesi és magyar népzenét és afro-jazzt is játszik az együttes felállására hangszerelve.

Az 1978-as születésű énekes-zenész-zeneszerző-táncos, Hicham Bilali gyermekkora óta a gnawa zene vonzásában él – írja a Müpa oldala –, tizennyolc éves korában a műfaj egyik nagymestere, Hamid Dkaki adta át neki a kultúra ősi tudását, majd más neves muzsikusoktól is tanult. Marokkói évei után előbb Franciaországban csatlakozott a Voomagnet együtteshez 1999-ben, majd 2007-ben Belgiumban telepedett le, ahol megalapította Black Koyo nevű zenekarát. A Tariqa és a Black Koyo 2019-ben találkozott egy fesztiválon, és már ott megszületett bennük az együttműködés ötlete, hiszen nagymértékben egyezik a repertoárjuk. Végül egy magyarországi fesztiválon adtak először közös koncertet, vagyis ezúttal már teljesen egymásra hangolódva játsszák a tradicionális gnawa dalokat.

Fotó: Müpa / © Csoszó Gabriella