A jövő színészei a Pincében „robotolnak”

A Keleti István Alapfokú Művészeti Iskola és Művészeti Szakgimnázium (KIMI) végzős növendékeinek két előadása látható ma a Pinceszínházban. Karel Capek: R.U.R. – Rossum Univerzális Robotjai, illetve Ugo Betti: Bűntény a Kecskeszigeten című darabját vitték színre a diákok rendező tanáruk, Kőváry Katalin segítségével, aki 1997 és 2000 között történetesen a Pinceszínház művészeti vezetője volt.

A kőbányai KIMI több szállal is kötődik a Pinceszínházhoz, például a névadójuk, Keleti István volt 1969-től Pinceszínház igazgatója és vezette három évtizeden át a munkásságának köszönhetően legendássá vált intézményt Mezei Évával együtt. Keleti István színházpedagógusként számos generáció gondolkodására, kifejezésmódjára hatott diákszínpadoktól a főiskolán át színházakig. A Keleti István Művészeti Iskola (KIMI)  egy iskolahálózat, amely 2+1 éves, immár ingyenes színészképzést kínál érettségivel rendelkező, 25. életévüket még be nem töltött fiatalok számára.

Híresek arról, hogy a művészeti szakképzés területén kiemelten kezelik a demokratikus légkör kialakítását; az autonóm, fejlett kommunikációs készségekkel rendelkező és kreatív tanulók képzését; korszerű esztétikai szemlélet megteremtését. Az intézmény tanárai elismert drámapedagógusok, előadóművészek, elméleti és gyakorlati szakemberek. (Nyáry Pál, Keserű Imre, Bíró Kriszta, Bezerédi Zoltán, Andai Katalin, Kőváry Katalin, Girincsi Fruzsina, Szczuka Panka, Harsányi-Rácz Krisztina, Nagy Kata, Rácz Attila, Cselle Gabriella, Hadi Júlia, Máthé Gabriella, Szili Vera etc)

Az iskola szakmai gyakorlati helyszínei, ahol a KIMI-s diákok repertoárdarabokban és színházi koprodukciókban léphetnek fel: a Kolibri Színház, a Budaörsi Latinovits Színház, az Örkény István Színház és a Pinceszínház.

Az idei végzősök a kultucca pincéjében június 7-én 19.00-tól két színpadi művet adnak elő. Előszőr Karel Capek: R.U.R. – Rossum Univerzális Robotjai című drámáját Zádor András és M. Nagy Judit fordításában. A címben szereplő robot szót Capek, ez egyik legnagyobb hatású 20. századi cseh író, a darab szerzője találta ki. A szó a szláv nyelvekben munkát jelent. A darab éppen száz éves, és talán aktuálisabb, mint születése óta bármikor. A cselekmény valahol, valamelyik óceán egy szigetén játszódik, ahol a Rossum cég intelligens, az emberhez megszólalás után is hasonlító munkagépeket termel iszonyatos mennyiségben. Ide érkezik Európából Helena, aki egy olyan szervezet tagja, amelyik a robotok egyenjogúsításáért ügyködik.

A másik előadás Ugo Betti: Bűntény a Kecskeszigeten című drámájából született, Ispánki János fordításában adják elő. A története szerint három nő egy tragédia után hátrahagyva mindent egy szigeten éli nem túl izgalmas életét. Egy napon megjelenik egy férfi, aki azt állítja, hogy – az egyébként valamilyen fogságban elhalt – férj barátja. Négyen éldegélnek hát tovább, és az idegen készséggel tölti be az elhunyt férj/apa utáni űrt.
Ugo Betti bíróként tevékenykedett a II. világháború után és 1946-ban írta ezt a naturalista darabját, amely egy csonka család életén keresztül mutatja be, hogy egy trauma milyen szinten képes befészkelni magát az otthonunkba, és hogy a gyász hatására mennyire kibillen az egészséges egyensúly, de mégis csak az egyén dolga, hogy eldöntse, kit enged be az életébe, és
kinek adja át az irányítást.

Minden bizonnyal Pinceszínház-történeti eseményeknek nézünk ma elébe a fiatal színészek – Kiss Dorina, Bognár Gábor, Nagy Bálint, Bolla Gábor, Szilágyi Barnabás, Dudla Zsolt, Sarkadi Hajnalka, Laczkó Tamara, Déri Johanna, Nagy Bálint és Krausz Gábor – játékának köszönhetően.
– sis –
Fotó: Pinceszínház