Vitézy: járatritkítás helyett a klimatizált HÉV-vonatok beszerzése szükséges

A kiszivárgott HÉV-járatcsökkentési tervek miatt Vitézy Dávid tegnap bejelentette, hogy hétfőre összehívja a Fővárosi Közgyűlésben általa vezetett Klímavédelmi, Közlekedési és Városfejlesztési Bizottság rendkívüli ülését. Csütörtök estére a fővárosi önkormányzat oldalán megjelent a tervezett járatritkítások elleni bizottsági előterjesztés, valamint ugyanitt az a levél is, amelyben a MÁV a járatcsökkentésről értesíti a BKK-t. Mint tegnap megírtuk, Lázár János minősíthetetlen hangvételű levelének fő állítása pont az volt, hogy „az Építési és Közlekedési Minisztérium vagy a MÁV vezetésében senki, semmilyen döntést nem hozott a HÉV működésével vagy menetrendjével kapcsolatban”.

Az előterjesztés szerint a javaslatok ellentétesek Budapest elfogadott mobilitási tervével, mert jelentős mértékben növelik a zsúfoltságot, utaselmaradást is okozhatnak, az ebből fakadó negatív tapasztalatok pedig egyre több autót, egyre nagyobb dugót és környezetszennyezést hoznak a városra.

A visszalépés csak tünete a HÉV-ek állapotában rejlő óriási problémáknak, a közlekedési kormányzat két éve nem tett semmit, hogy a kormány által korábban leállított és visszavont HÉV-járműbeszerzési tender újrainduljon, ahogy az éveken át készült, és 2022-re építési engedélyekig jutott – olvasható a szövegben, ami megjegyzi azt is, hogy az egyre öregebb, jellemzően 50 év feletti szerelvények karbantartása is egyre komolyabb problémákat okozhat.

Az előterjesztés az alábbi négy pontból áll, amelyből az első ponttal kapcsolatban Karácsony Gergely főpolgármester már tegnap kijelentette, hogy bizottsági felszólítás nélkül is így tervez eljárni.

  1.  Nem ért egyet a H6, H7, H8 vonalak járatszűkítésére vonatkozó javaslatokkal és általánosságban a HÉV szolgáltatásának csökkentésével. Ezért előterjesztést készít a közgyűlés következő rendes ülésére, melyben felkéri a főpolgármestert arra, hogy az érvényes szerződésekre hivatkozva küldje meg a főváros egyet nem értéséről szóló nyilatkozatot Lázár Jánosnak.
  2. Felkéri a főpolgármestert, hogy készítsen tájékoztatót az önkormányzat jogérvényesítési lehetőségeiről arra az esetre, ha az ÉKM az előző pont ellenére is a járatritkítás mellett dönt.
  3. Kezdeményezi, hogy a közgyűlés a következő rendes ülésén erősítse meg elkötelezettségét a kormányhatározatban elfogadott Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégiában meghatározottak szerint az összes HÉV-vonal szükséges infrastruktúra-fejlesztései, felújítása, akadálymentesítése és fejlesztése, és az ezekhez kapcsolódó alacsonypadlós, egyterű, klimatizált új HÉV-vonatok beszerzése mellett, és kérje fel a kormányt ezek mihamarabbi újraindítására.
  4. Felkéri a főpolgármestert, hogy a BKK és a BKV bevonásával vizsgálja meg, hogy ha az ÉKM, illetve a MÁV-HÉV képtelenné válik a jelenlegi színvonal fenntartására, akkor az önkormányzat ideiglenesen segíteni tud-e valamely villamostípus segítségével a kizárólag Budapesten közlekedő H7-es vonalon.

A csütörtöki nap folyamán Lázár kirúgta a MÁV-HÉV Zrt. vezérigazgatóját, ami Vitézy szerint „felér egy beismerő vallomással”.

Fotó: Stépán Virág