Simon Mártonból nem lesz vacsora – a Müpa kulisszái mögött

Kulisszajárást hirdetett a Müpa egyetemisták számára, becsatlakoztunk. A kultúrpalota nyílt napjára olyan fiatalokat vártak, akiket érdekel, hogyan működik egy professzionális, nemzetközileg elismert intézmény, hogyan lehet zökkenőmentesen lebonyolítani évi 1500 előadást. És mi folyik a színfalak mögött?

Az eseményen egyéb programok mellett számos épületbejáró sétán lehetett részt venni. Ezeken a tematikus backstage-túrákon a produkció, a rendezvényszervezés, a marketing, valamint a szcenikai részleg műhelytitkaiba adtak betekintést. A túrák közt akadt, amelyik a Müpa kommunikációjával foglalkozott, volt mozgóképes, gazdálkodási és programszervezői séta is.

(Cikkünk a galéria alatt folytatódik)

És kortárs irodalmi. Simon Márton költő, műfordító, performer igazán otthonosan mozog a Müpában, köszönhetően a Literárium-esteknek. (Legközelebb november 28-án találkozhat vele itt a nagyközönség.) Az ő idegenvezetése külön csavart adott a felfedezésnek – a színpadi létbe való belecsöppenéssel is megismertette a vele tartó csoportot.

„Egy VII. kerületi pincében kezdtem” – idézte fel a magyar slam poetry korai időszakát. „Klasszikus költőként indultam, aztán belekerültem ebbe a közegbe, ahol a többiektől, Színész Bobtól, az Akkezdet Phiaitól tanultam meg, amit tudok a színpadon való jelenlétről. Például azt, hogy hogyan kell időzíteni, hogyan kell meghódítani a színpadot. Van egy mondás, hogy annyi ember elé félsz kiállni, ahányan már meg tudnának enni. Ez valamilyen evolúciós beidegződés lehet.”

Amit a közönség nem lát, az a hatalmas szellemi és fizikai háttér egy-egy produkció mögött. Egy sikeres esthez ugyanúgy kell az, hogy legyen egy jó öltöző, egy zárt, intim tér, ahol az előadó áthangolhatja magát fellépés előtt, és kellenek a műszaki adottságok, meg persze a szervezés. A Müpa ilyen szempontból kiemelkedő helyszín, hogy csak néhány számot nézzünk: 10 produkciómenedzser dolgozik a programokon, 30 tréner mozgatja a fesztiválszínház díszleteit, és 40 tonnás az a hangvető szerkezet, amivel a hangversenyterem kívánt hangzását lehet beállítani.

A kulisszajárás résztvevői megtapasztalhatták, milyen az, amikor elindul a süllyesztő vagy forogni kezd a színpad, hogyan tud eleve torzított hangon megszólalni, aki belebeszél egy mikrofonba, és hogy milyen rejtett folyosókon közlekednek a fellépők és a ház dolgozói. És olykor egy-egy kortárs költő.

– rose –

Fotók: Stépán Virág