Négypontos javaslattal száll szembe a Vitézy vezette szakbizottság a HÉV-járatok ritkításának tervével

Mára hívta össze Vitézy Dávid a HÉV-ek tervezett ritkítása miatt a fővárosi közgyűlés klímavédelmi, közlekedési és városfejlesztési szakbizottságának rendkívüli ülését, hogy, mint írta, „közösen és egyhangúlag tudjanak kiállni Lázár Jánosék tervei ellen”. Az ülésen a fideszes képviselők nem jelentek meg, így a bizottságban teljes egyetértés alakult ki Vitézy javaslatainak támogatását illetően, amelyeket a Tisza és a Párbeszéd frakciója is meg fog szavazni – derül ki az Énbudapestem cikkéből, amely az előzményeket is összefoglalja.

Vitézy előterjesztésének pontjai

  • Hivatalosan is kifejezik egyet nem értésüket a H6, H7, H8 vonalak kínálatszűkítésére, járatritkítására vonatkozó javaslatokkal és általánosságban a HÉV szolgáltatásának csökkentésével szemben, és kezdeményezik, hogy ezt a Fővárosi Közgyűlés is tegye meg októberi rendes ülésén.
  • Felkérik a főpolgármestert, hogy az önkormányzat jogérvényesítési lehetőségeivel készüljön fel arra az esetre, ha Lázár János minisztériuma az előző pont ellenére is a járatritkítás mellett dönt.
  • Kezdeményezik, hogy a Fővárosi Közgyűlés október végi rendes ülésén erősítse meg elkötelezettségét a kormányhatározatban elfogadott Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégiában meghatározottak szerint az összes HÉV-vonal szükséges infrastruktúra-fejlesztései, felújítása, akadálymentesítése és fejlesztése, és az ezekhez kapcsolódó alacsonypadlós, egyterű, klimatizált új HÉV-vonatok beszerzése mellett, és kérje fel a kormányt ezek mihamarabbi újraindítására.
  • Felkérik a BKK-t és a BKV-t, hogy vizsgálják meg, hogy ha a közlekedési kormányzat, illetve a MÁV-HÉV képtelenné válik a jelenlegi szolgáltatási színvonal fenntartására, akkor Budapest ideiglenesen segíteni tud-e villamosok átmeneti, az új gyorsvasúti járművek megérkeztéig, néhány évre szóló üzembe állításával a kizárólag Budapesten közlekedő H7-es vonalon, kihasználva a CAF villamosok érkezése nyomán felszabaduló villamosjárműveket.
A bizottság az előterjesztést egyhangúlag – a fideszes képviselők, Gulyás Gergely Kristóf és Papp Tibor, valamint az MSZP-s Tüttő Kata hiányában nyolc fővel – megszavazta.
Az ülésen részt vevő Walter Katalin, a BKK vezérigazgatója jelezte: az átmeneti villamospótlásos megoldás csak 2026-tól működhetne. Jelen volt és hozzá is szólt Kiss Ambrus, a Főpolgármesteri Hivatal főigazgatója, meghívottként pedig részt vett az ülésen Bodor Ádám, a BKK mobilitiásfejlesztési igazgatója, Bolla Tibor, a BKV vezérigazgatója, valamint a Közlekedő Tömeg, a Magyar Közlekedési Klub és a Levegő Munkacsoport képviselői – írja a lap.

A bizottsági ülésre meghívták Lázár János közlekedési minisztert, valamint a HÉV-eket üzemeltető állami cég anyavállalata, a MÁV vezérigazgatóját is, ám egyikük sem jelent meg.

A HÉV-járatok ritkításának tervéről korábban itt és itt írtunk.

Fotó: 9tv