Boráros tér (fotó: Stépán Virág)

Nyolc ferencvárosi fejlesztésre is juthat pénz a közösségi költségvetésből

A Boráros tér szükséges teljes átalakítása nem, de némi zöldítése megvalósulhat a tavalyi szavazáson elnyert összegből, a Mester utca elején pedig már látszik is, hogy a fák körül megújult a növényzet. A főváros közösségi költségvetésében október 7-ig lehet szavazni többek között nyolc ferencvárosi ötletre, de az elbukott kerületi javaslatok listája sokkal hosszabb.


A polgárok cselekvő bevonásával foglalkozó részvételiségi szakemberek a közösségi költségvetés ötletét az 1988-as évhez és a brazíliai Porto Alegre városához kötik. Azóta a világ számos pontján dönthetnek maguk a lakók bizonyos pénzek elköltéséről. Budapest több kerületében és fővárosi szinten is működik közösségi költségvetés, ezek lényege hasonló, de a lebonyolítások módja eltérő; a ferencvárosi rendszer érdekessége például, hogy a projektek nem egyszeri szavazással, hanem folyamatosan gyűjtik a támogatást, és ha elérik a szükséges szavazatszámot, indulhat a megvalósítás.

Budapesten most a negyedik közösségi költségvetési ciklus érkezett el a szavazás fázisához, minden évben összesen egymilliárd forintos keret áll rendelkezésre. A polgárok többszörösen is részt vehetnek a folyamatban. Egyrészt bárki, aki Budapesthez kötődő magánszemély, beadhat ötleteket, másrészt a kiválasztott projektekre is lehet szavazni – a legegyszerűbben online.

Az ötleteket öt kategóriában várták:

  • Esélyteremtő Budapest: társadalmi különbségek csökkentése, hátrányos helyzetű közösségek életét támogató ötletek
  • Zöld Budapest: zöldebb utcák, üdébb parkok, mindenki számára elérhető, környezettudatos megoldások
  • Nyitott Budapest: együttműködések, kísérleti megoldások, digitális fejlesztések, közösségépítő ötletek
  • Helyi kis ötletek: e kategóriába sorolandó az ötlet, ha a lényegét a megvalósítás helyszíne érinti, az ötlet a városi épített infrastruktúrát lényegesen befolyásolja. Az ötlet várható megvalósítási költsége legfeljebb 50 millió forint
  • Helyi nagy ötletek: az előző kategóriához hasonló, de a megvalósítás költsége az 50 millió forintot meghaladja

A keret elosztását és az egyes projektek maximális értékét az alábbi a táblázat mutatja.

Közösségi költségvetés 2024
Forrás: https://otlet.budapest.hu/otletek

Az ötletek befogadását valójában rengeteg szempont szűkíti. Nem lehetnek túl drágák, nem érinthetnek állami vagy magántulajdont, nem lehet szó egyszerű, fejlesztés nélküli karbantartásról, takarításról, de kizárólag tájékoztatásról sem.

A főváros nem támogatja az olyasmit, ami stratégiai céljaival ellentétes, például az autós közlekedés szerepének növelését a kerékpárosok vagy a gyalogosok kárára, noha elég sok ilyen javaslat érkezik. De nem fogadják el a tisztán a BKK járatait érintő vagy szobrok fölállítását célzó indítványokat sem, mert az ilyesmire külön eljárás vonatkozik a fővárosban.

Az ötleteket az önkormányzat szakemberei – adott esetben az érintett kerület, kerületek apparátusával együtt – megszűri az imént említett szempontok alapján is. De nem ez az utolsó próbatétel, ahol egy ötlet elvérezhet. A hivatali rostán átment ötleteket a „budapestiekből álló közösségi költségvetési tanács” is értékeli. Ha jól értjük, ők már azért is kibuktatnak egy-egy javaslatot, ha szerintük pozitív ugyan, de a többi ötletet jobbnak tartják, így nem akarják azok esélyeit rontani a szavazáson. Például a Ferenc téri komposztálóládát ilyen alapon nem engedték tovább, mondván, az ötlet ma már nem számít túlzottan eredetinek.

Alább a 9. kerületet érintő ötletek statisztikájából látszik, ami már eddig is sejthető: a javaslatok nagyobbik fele elbukik, az ötletgazdákat legfeljebb az vigasztalhatja, hogy mindez transzparens módon, a böngészhető adatbázisban fellelhető indoklások alapján történik. A valóság azonban nem annyira rossz, mint a listák hosszúsága mutatja, hiszen sok javaslat azért van a kidobott listán, mert korábbi években már kapott pénzt vagy más forrásból (például a kerület beruházásában) valósul meg. Az előbbire a legjobb példa a Boráros tér zöldítése, amely a tavalyi szavazáson a helyi kis ötletek közül a legtöbb vokssal nyerte el az 50 millió forintot, az utóbbira pedig szintén a Boráros téren a HÉV és a buszvégállomás közötti zebra.

A javaslatok szövegét megfésülik, egységesítik, mielőtt a szavazólapra kerülnek. Ez érthető, de vannak tartalmi változtatások is. Személyes kedvencünk például amolyan utcára helyezett szobabiciklikkel termelt volna áramot mobiltelefonok töltésére Ferencvárosban, de a javaslat a polgárok elé a felismerhetetlenségig kasztrálva, napelem- és szélturbina-bemutató mintautcaként került.

A korábbi évek közösségi költségvetésében négy ferencvárosi javaslat nyert, de valójában csak három projektől van szó, hiszen a Boráros tér kétszer szerepel.

Ez a csomópont mindenki szerint megérdemelne egy alapos átépítést, humanizálást, zöldítést és akadálymentesítést. Erre elvileg a Petőfi híd megújításakor vagy a két déli HÉV közös, felszín alatti, Kálvin térig tartó hosszabbításakor kerülhetne sor, az utóbbi fejlesztés megvalósítása azonban már nem szerepel a kormányzat szándékai között. Marad tehát a növényzet olcsón megoldható frissítése, szaporítása, amire számos javaslat érkezett tavaly és idén is.

Az ötlet hivatalosan már megvalósítási fázisban van, ez alighanem tervezést jelent, hiszen munkagépeket nem láttunk még a helyszínen. A Mester utcában viszont elindult már valami, a körúthoz közeli végén a BKK megújította, és a járdák feltörésével növénykazettákat, ágyásokat hoztak létre ötvenmillió forintos költséggel.

Szavazáson nyert, már a megvalósítás fázisában van (9. kerület)

  • Esőkertekkel a klímaváltozás ellen a Mester utcában
  • A Boráros tér zöldítése
  • Fásítás és művészeti program a Boráros téren
  • Zebra az Üllői úton a Corvin-negyednél (a Kisfaludy utca felé)

Aki október 7-ig szavaz, nyolc ferencvárosi javaslatot támogathat:

Szavazólapra került (9. kerület)

  • Helyhez kötött, emberi erővel hajtott kerékpár áramtermelésre, pl. mobiltelefon feltöltésére
  • Védett kerékpársávot az Üllői útra! Népliget – Határ út oda-vissza
  • Haller utca / Soroksári út, HÉV aluljáró befejezése
  • Új, sima burkolat a kerékpárútra a Corvinus mellett
  • Kerekerdő park – átjáróházból családi pihenőpark
  • Szélesebb járda a Kálvin téren a Lónyay utcánál
  • Az Üllői úti kerékpárút menti sávok zöldítése, virágosítása
  • A József Attila-lakótelep Üllői út menti szervizútján kétirányú kerékpárút

Az utolsó körben bukott el néhány kerületi ötlet:

Szakmai jóváhagyást nyert, de a tanács elutasította (9. kerület)

  • A József Attila-lakótelep parkosítása
  • Komposztálóláda kihelyezése a Ferenc térre
  • A szabálytalan parkolás felszámolása az Üllői úton

Végül elérkeztünk a leghosszabb listához, a szakemberek által kihúzott ötletekhez. Az elutasításnak sokféle oka lehet, korábban is említettünk ilyeneket. Van, ami már folyamatban van, de olyan is, amit a kerület nem támogat, vagy éppen túl drága, zöldterületet venne el, ellentétes a főváros stratégiájával, nem fejlesztés, csupán karbantartás, a helyszín magán- vagy állami tulajdon, esetleg ellentétes a KRESZ-szel, mint a színes zebra.

Nem kapott szakmai jóváhagyást (9. kerület)

  • Védőfal a Fővám téri metrómegálló peronjára (csak a szerelvény megállása után nyíló kapuk)
  • Futópálya a Nehru-part és a Rákóczi híd között
  • Repülőtéri busz új megállóhelye a Nagyvárad téren
  • Akadálymentes Boráros tér
  • Kerékpársáv a Szabadság-híd déli járdájára
  • Gizella – oktató/kulturális sétány (A Soroksári út mellett, a HÉV és a Duna között)
  • Közlekedési lámpa a Mester utca 19. alatti iskolánál, mélygarázs a parkoló helyett, zöld fal
  • A Vágóhídnál és a Határ útnál ingyenes P+R parkoló
  • Buszmegálló áthelyezése a Nagykőrösi út / Határ út kereszteződésénél
  • A Kálvin téri kerékpáros közlekedés összeköttetésének javítása
  • A Corvin-negyed aluljáró felújítása
  • A Boráros téri gördeszkapálya megszüntetése a környékbeli graffitik miatt
  • A Pöttyös utcai metrómegálló pöttyösítése
  • Autómentes Ráday gasztrosétány
  • A Lónyay utcai iskola előtti szakasz autómentesítése iskolakezdéskor és délután
  • Örökzöld park, erdő a Közvágóhídnál
  • Szivárványzebra a Corvinus egyetemnél
  • Közlekedési fejlesztés az Üllői úton (több részben)
  • Az Ecseri úti metró környékének a rekonstrukciója
  • Corvinus park (a volt sóház, most egyetemi épület mögött)
  • Egyszeri takarítás a Boráros téren
  • Vágóhíd utca városiasítása
  • Corvin-negyed csomópont – árkádok takarítása, megújítása
  • Kerékpárossáv kialakítása a Boráros tér és a Fővám tér között
  • Már nem érvényes útvonaljelek fekete festékkel való lefestése a Kálvin téren
  • A 2-es villamost keresztező zebra felszámolása
  • Budapest Kulturális Gerince – Ráday utca
  • Nehru part – kerékpárút- és BuBi-fejlesztés
  • Szobor Bédy-Schwimmer Rózának
  • Boráros tér felújítása
  • Ne várakozzanak a trolibuszok a Fővám téren
  • Zebrát a Boráros térre
  • Nyilvános illemhelyek a Vásárcsarnok környékén
  • Por és zajvédő sövényfal a Ferenc körútra
  • Virágos Boráros

A voksokat október 7-ig, a közösségi költségvetés oldalán, személyesen a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár kijelölt tagkönyvtáraiban, nyitvatartási időben a Főpolgármesteri Hivatal általános ügyfélszolgálatán, valamint a szavazás utolsó három hétvégéjén az önkormányzat köztéri kitelepülésein lehet leadni.

– kej –

Nyitóképünkön a megújulásra váró Boráros tér

Fotó: Stépán Virág