Parkoló autók (fotó: Stépán Virág)

Évi 20 ezer forint lesz a lakossági parkolás díja Ferencvárosban

Budapest belső területein sorban szűnik meg a szinte ingyenes lakossági parkolás gyakorlata. A 9. kerület két szomszédja, a 8. és a 11. már túl van ezen a döntésen, de Ferencvárossal párhuzamosan a 7. és a 13. is elindult az úton. A családok első autójára fizetendő díj még mindig nagyon méltányosnak nevezhető.

Aki a legbelső, A zónában az óránkénti 600 forintos díjjal szeretné fedezni autója tárolási költségeit, egy év alatt elméletileg több mint kétmillió forintot fizetne – ez a számítás is szerepel annak az előterjesztésnek a szövegében, amellyel Baranyi Krisztina polgármester javasolja átírni Ferencváros közterületein a járművel várakozás rendjéről és az azért fizetendő hozzájárulásokról szóló 2011-es önkormányzati rendeletet. Ehhez képest tehát még mindig több mint 99 százalékos kedvezményt jelent a 20 ezer forintos éves díj. Reálisabb összehasonlítást keresve a kerület fizetős részein a tapasztalatok szerint 20-25 ezer forintnál kezdődik a teremgarázsok vagy más hasonló parkolók egy-egy helyének díja – havonta. A parkolóházakban Belső-Ferencvárosban 65–75, Középső-Ferencvárosban 30–55 ezer forintért lehet általában parkolni egy hónapon keresztül. Az utcán pedig 20 ezer lesz az éves díj.

De hogyan is alakul a parkolás ára 2025-től, ha a képviselő-testület október 24-én, csütörtökön elfogadja az előterjesztést?

  • A kerületben lakó családok az első autójukra évente 20 ezer forintot fizetnek majd.
  • Ennek a fele lesz a 65 év felettiek, a nyugdíjasok, illetve a háztartásukban legalább három 18 év alatti gyermeket nevelők díja.
  • Az éves mellett lehet majd félévre is kiváltani a parkolási engedélyt 10 ezer forintért.

A lakossági parkolásért jelenleg csupán kétezer forintos költségtérítés fizetendő. Ezt most papíron ötezerre emelnék, de alapesetben nem kell megfizetni. (Csak annak, aki egy évben többször kér engedélyt, visszaadja azt, esetleg jogosulatlanul kéri.)

A javaslat szerint Ferencváros érintett részein jó a közösségi közlekedés, ezért a családok második autóját már nem kívánják olyan kedvezménnyel támogatni, mint az elsőt. A második engedély éves ára a parkolási zónáktól függ, az órás díj 250-szerese:

  • A zóna: 150 000,
  • B zóna: 112 500,
  • C zóna: 75 000,
  • D zóna vagy övezeten kívül: 50 000 forint.

A bérlői várakozási hozzájárulásra Euro 3 környezetvédelmi kategóriában 30 százalék, ennél jobb besorolású járművekre 50 százalék kedvezmény jár majd.

Kizárólagos lakossági parkoló (fotó: Stépán Virág)
A kerület más részein is lesznek lakossági parkolók

A lakossági parkolás díjának hasonló felemeléséről 2021 februárjában már döntés született, az akkori, vészhelyzeti felhatalmazás miatt a polgármester alkotta meg a rendeletet, de hatályba lépését ugyanazon év novemberében az akkori többség megakadályozta. A kérdés rendezését 2022 őszén a polgármester kétszer is megpróbálta – sikertelenül. A kerület vezetése azonban nem titkolta, hogy továbbra is a lakossági parkolási díj bevezetését látja helyesnek, legutóbb Somlai János, a polgármester kabinetfőnöke beszélt erről a 9 magazinnak adott interjújában.

Az ingyenesség megszüntetése több oldalról is indokolható. A közterület érték, bármilyen más használatáért is fizetni kell. A parkolóhely a nagyvárosok belső területein keresett árucikk, a nem a kerületben lakó polgárok már igen borsos árat fizetnek érte. Ráadásul egyáltalán nem a legjobb hasznosítása a szűkös városi területnek a parkolás, az autók a gyalogosokat, a fákat, növényeket, a városi életet szorítják ki. Gyakorlatiasan nézve a fővárosban és környékén egyre több az autó, miközben a parkolóhelyek száma nem nő. Az előterjesztésben is szerepel, hogy a kerületben 8273 fizetős hely van, de 9861 engedélyt adtak ki. A gyakorlati ingyenesség túlfogyasztást gerjeszt, az is kiváltja az engedélyt, akinek nincs valós, fontos szükséglete a parkolásra.

A térítésmentességet – Újbudához (11.) hasonlóan – már korábban fölszámoló Józsefváros (8.) alpolgármestere, Rádai Dániel így nyilatkozott a 9 magazin májusi számában:

Nagyon alaposan előkészítettük a döntést, sokat beszélgettünk az emberekkel, fórumot, felmérést szerveztünk a témában. Valójában már a döntés előtt is sokan támogatták, még az autósok közül is. Az eredmény pedig az, hogy 3600-zal kevesebb lakossági engedélyt váltottak ki, ma már többnyire lehet parkolóhelyet találni ott, ahol korábban esélytelen volt. Kevesebb autóparkolóra van szükség, a helyükre fák ültethetők, és ez meg is történik a rehabilitált közterületeken és másutt is. Utólag pedig már a többség elégedett a zöldebb utcákkal.

Fővárosi tendenciáról van szó, sajtóhírekből tudható, hogy Erzsébetváros (7.) és Angyalföld (13.) hasonlóan a térítésmentesség elhagyására készül.

Egy másik polgármesteri előterjesztés is foglalkozik a parkolással. Ennek lényege, hogy az Ifjúmunkás utca – Dési Huber utca – Távíró utca – Napfény utca – Epreserdő utca által határolt területen kijelöljenek kizárólagos lakossági parkolóhelyeket. A József Attila-lakótelep ezen része nem fizetős övezet, és a jelenlegi fővárosi szabályok szerint nem is lehet az. Az viszont lehetséges, bár mostanáig nem volt gyakorlat Budapesten, hogy a fizetős zónán kívül legyenek lakossági parkolóhelyek.

Európai uniós pénzből közben folyik a munka Ferencváros parkolási helyzetének feltárására. A Mobilissimus tervező- és tanácsadó cég kérdőíves felmérést végez, az önkormányzattal együtt szívesen veszik, ha olvasóink válaszolnak a kérdésekre.

– ti –

Fotók: Stépán Virág