Mester utca (Stépán Virág)

Kevesebb autó, több élet a Mester utcában

A belső Mester utca nemcsak Ferencváros, de egész Budapest egyik legígéretesebb közterülete. A humanizálására vonatkozó tervnek egy nagy hibája van: még nem valósult meg.

A Ferenc körút és a Haller utca közötti Mester utca szélessége, házainak építészeti minősége, árnyas fái, vendéglátó- és kulturális helyei, az itt kezdődő tömbrehabilitált negyed már ma is egészen kellemessé teszik, de lehetne még sokkal élhetőbb is, vagy ahogy kérdésünkre a BKK fogalmazott,

közterületi aktivitásban gazdag, hosszabb távú időtöltésre alkalmas utcát

szeretnének létrehozni. A tervezés már két és fél éve folyik, csúszott is, ám ennél is nagyobb baj, hogy a kivitelezésre egyelőre nincs pénz.

A belső Mester utca jelenlegi kialakítását már megszoktuk, pedig tulajdonképpen ez is már egy forgalomcsillapított útvonal, még az előző évezredben lett ilyen. Kifelé nincs nagy átmenő forgalma, a Ferenc körútról nem is lehet rákanyarodni, így ebben az irányban, részben a villamossíneken aránylag kevés autó halad. A Ferenc körút felé azonban jóval több, a kikanyarodásra jelenleg három sáv szolgál (balra, a Petőfi híd felé kettő, jobbra egy). Pedig a Soroksári út közelsége lehetővé tenné az átmenő forgalom teljes tiltását, miközben a lokális forgalmat a helyi igények miatt célszerű engedni. Pont erre készül a BKK is:

Mindkét irányban 1-1 forgalmi sáv áll majd a közlekedők rendelkezésére. Több budapesti kerületben megismert módon a BKK bizonyos irányok megszüntetésével, egyirányúsításokkal igyekszik megszüntetni a Mester utca „menekülőút” jellegét. A nagykörúti kijárat nem lesz lezárva, de a Mester utcáról a Ferenc körút irányában egy forgalmi sávot alakítanak ki, ahonnan jobbra és balra egyaránt lehet kanyarodni. A felújított szakaszon 30 kilométer per órás sebességkorlátozás lesz érvényben.

A kifelé menő oldalon ma érdekes bizonytalanság figyelhető meg: van egy szakasz, amelyen a forgalom még a síneken megy, a parkolás párhuzamos, így bizonytalan funkciójú, sávnyi széles aszfaltcsík pazarolja a területet.

Az új Mester utcában ilyen nem lesz, a közúti forgalom – az újpesti Görgey utcához hasonlóan – a villamosvágányon haladhat majd irányonként egy sávban.

Mester utca (Stépán Virág)
Lehetne még jobb

Természetesen itt is az egyik legfontosabb probléma a parkolás: a közterületi autótárolás más funkciók, a zöld, a gyalogosok vagy a teraszok elől veszi el a helyet. Ráadásul az utca nem egységes, ferde és párhuzamos parkolóhelyek is vannak, sokan tilosban parkolnak. A tervezés előtt a BKK kérdőíves társadalmi egyeztetést indított, amelyből az derült ki, hogy

a legtöbben gyalogosan használják a Mester utcát, ennek megfelelően a parkolás fejlesztésére többségében elutasító válaszok érkeztek. Sok szabadszavas válaszban nehezményezték a szabálytalan parkolás miatt beláthatatlanná váló kereszteződéseket, és többen parkolóházakba terelnék az utcán parkoló autókat

– írta a BKK az egyeztetésről. A jelenlegi ferde parkolás rendszeresen lassítja az utcában közlekedő, illetve a forgalomba be- vagy abból kiálló villamosokat (ez a nagykörúti járatok egyik üzemi kapcsolata).

Jelenleg a közterületen 229 parkoló áll rendelkezésre (a Mester utca 36. alatti parkolóházon kívül). A keresztmetszeti átrendezés után a közterületen 100 parkolóhely található majd, de a nemrég elkészült, Mester utca 29. alatti lakóház parkolóhely-növekedése miatt elmondható, hogy összességében nő az utcában a parkolóhelyek száma

– válaszolta kérdésünkre a BKK.

Rákérdeztünk arra is, milyen burkolat lesz az utcában. A válasz:

A területen kiszolgálandó vegyes funkciók, az azokhoz kapcsolódó különböző szempontrendszerek és minőségi követelmények figyelembevételével az aszfaltburkolat a kompromisszumos megoldás.

A tervek szerint a bringásokra, rollesekre természetesen nem vonatkozik a szakaszos egyirányúsítás, a teljes szakaszon irányhelyes kerékpársávok lesznek, a rollerek tárolására szolgáló Mobi-pontok száma tizennégyre növekszik.

– ti –

Fotók: Stépán Virág