Hírcsokrunk kevesebb mint egy hónappal a választás előtt

Világhelyzetünk ma olyan, hogy nemigen tudni, merre van az előre. Vannak tradicionális válaszok és vannak unortodox válaszok. Van, aki az újdonságban hisz, van, aki a régi beváltban. Orbán és valamennyire Magyar Péter is a Keletre, az óellenzék a Nyugatra néz. A keletiek a paternalista államkapitalizmusra, a nyugatiak a liberális demokrata kapitalizmusra esküsznek. És mindenki a techre, digitáliára, nyomkodjad, kisfiam, kislányom a kütyüket, annál jobb, könnyebb lesz neked; qi kung-mesterem, aki színész, képzőművészeti modell és a kaliforniai Berkeley-ből települt vissza, megerősít abban, amit már hallottam, hogy a Szilícium-völgy techmoguljai a kiegyensúlyozott személyiségfejlesztés érdekében sokáig eltiltják a saját gyerekeiket a fejlett technológiától.

A bromance (romantikus férfibarátság) szép példája volt, ahogy a kínai és a magyar vezető a Mol-torony tetején elköltött szerény ebéd közben a Xinhua hírügynökség tudósítása szerint „csak ültek az ablak mellett és együtt nézték a gomolygó felhőket”. A magyar miniszterelnöknél egyébként megfigyelhető, hogy hivatalos minőségében az orgazmikus boldogság kizárólag diktátorok társaságában mutatkozik meg rajta – ki ne emlékezne a képre, amelyen a török Erdoğannal mindkét karjukat egybefonva nézik egymást mélységes szeretettel, vagy a felvételre Putyinnal, amelyen meg a parlamenti erkélyről az orosz zászló hátterével mutogatja a várost az uzurpátornak –; hasonlítsuk már ezt a német vezetőnőknek odadobott kamukisztihanddal, vagy bármely nyugati ország első embereivel történt találkozások vizuális leképezésével. Kivétel: Trump! 

A Politico is foglalkozott Xi (Hszi) elnök európai látogatásával: a magyarországi tartózkodás éles ellentétben állt a párizsi meetinggel, amelyen a jelenleg legbefolyásosabb európai vezető, Emmanuel Macron feszült tárgyalást folytatott Xivel kereskedelmi ellentétek és az ukrajnai háború kérdésében. Macron „olimpiai tűzszünetet” javasol a nyárra, míg Putyin a katonai vezetés személycseréivel is erősíteni kívánja a háborús nyomást. Belgrádban Xi végül is egy alaposan kiszámított nem-látogatás keretében kihagyta a kínai nagykövetség épületének felkeresését, amelyet az 1999-es, Szerbia elleni NATO-bombázások idején véletlenül amerikai találat ért, a South China Morning Post jegyzete szerint „calculated move” keretében, hogy kerülje a jelenlegi rossz kínai gazdasági helyzet és a Tajvan körüli erőfitogtatás miatti feszültség növelését az Egyesült Államok vezette Nyugattal. Magyarország ebben is egyedi: míg más közép-európai országok távolodnak Kínától – az oroszok által leginkább fenyegetett baltiak, Litvánia, Lett- és Észtország meg is szakította a kereskedelemi kapcsolatokat Kínával, addig például Döbrögi sikert sikerre halmoz, sikerült például tisztáznia „a szarvasmarhasperma Magyarországról történő kínai behozatalára vonatkozó karantén- és egészségügyi követelményeket” (Cikkünk függelékeként közöljük Tompos Márton országgyűlési képviselő nyomozásának eredményét a megkötött megállapodásokról – a szerk.)

Xi Jinping (Hszi Csing-ping) kínai elnök látogatásának tökéletes, szinte szimbolikus lezárása volt a Budapesti Tavaszi Fesztivál keretében megtekinteni A béke szigete c. produkciót, előadást, performanszt. A rendező a legendás Schilling Árpád, aki a 2000-es években a még legendásabb, formabontó és progresszív Krétakör társulatát alapította és vezette, majd ő is zárta be a társulatot, miután nem látta már a reményt, majd feleségével, Sárosdi Lilla színésznővel és gyermekeikkel Franciaországba távoztak. A Krétakör elképesztő keltető volt, remek színészek (csak példálózóan: Nagy Zsolt, Péterfy Bori, Csányi Sanyi, Láng Annamari, Terhes Sándor, Mucsi Zoltán, Scherrer Péter), színidirektorok (Gáspár Máté, az Örkény új igazgatója), vagy médiatitánok, mint Gulyás Márton (Partizán), vagy az azóta sajnálatosan elhunyt remek dramaturg és társulatalapító, Lengyel Anna voltak a munkatársai. Ha Schilling rendez Magyarban, arra érdemes odafigyelni. E mostani, nehezen meghatározható műben a disszidens rendező a disszidálásra kényszerített egyetem, a CEU épületében vándorló darabot kreált. A jövőbeni vándorlásban nem túl sokára vagyunk, a 2030-as évek közepén, „hét évvel a Huxit után”, a Steinmetz Imre Rehabilitációs és Integrációs Központ Intézetben járunk, ahol az alapító már nincs köztünk, de videófelvételről elmondja tanításainak leglényegét. Coelho találkozása a vulgárpszichológiával a boncasztalon, technikailag tökéletes disztópia, negatív utópia. Nem túl eredeti, de nagyon hatásos. A sztálini csisztka és a hosszú kések éjszakája éppúgy ötlik, mint Dosztojevszkij, Orwell és Kafka. A FreeSZFE tanulói a szereplők, az „intézet” dolgozói állományában ismert figurák, Upor László és Németh Gábor, az egykori SZFE oktatói – SZFE: Színház és Filmművészeti Egyetem, amelyet a jelen kormányának 2020-ban sikerült szétbarmolnia –, Simon Balázs az Utcaszínháztól és maga Schilling is. Jó finálé volt Xi látogatásának lecsengetésére, a kínai 600 millió térfigyelő kamerára alapozott social control system nagyjából valami ilyesmi lenne nálunk, ami nyilván tetszik a NER-nek, és talán megpróbálják adaptálni. Nem egy nagy ügy, Magyarországon feleannyian sem élnek, mint mondjuk Sencsenben, amit néhány évtizede azért alapítottak, hogy legyen Hongkongnak ellenpárja a népköztársaságban. 

Az országos politikát most hagyjuk, máshová sem tekintünk ki, nem megyünk az Üllőin, a Vámház körúton és a Dunán túlra. Gegesy Ferenc kerületi polgármesterjelölt interjút adott a Magyar Narancsnak. Gegesy „szakmai és szemléletbeli vitákra” hivatkozik okként a jelöltségi felkérés elfogadására: ezek szerinte főtanácsadói „megbízatásának kezdete” óta adódtak. Ahogy elmondja, neki „kilencszáz család lehetetlen helyzete” miatt kellett szembefordulnia Baranyival a „kétmilliárdos közterület-felújítás” apropóján. Három hónapig győzködték az óellenzék képviselői, 2010-ben pont ők buktatták meg – mondja a kérdező. „Nem ezek a képviselők voltak” – mondja Gegesy, mások vitték még akkor az MSZP-t. Így „politikai bosszúnak lett az eszköze” – mondja a riporter, F. Szabó Emese, Gegesy szerint inkább „jogos önvédelem” az óellenzéki képviselők összefogása, hiszen ha nem állt volna össze az antibaranyista Komintern, akkor „lekerülnének az önkormányzati térképről”. A kérdező szerint így teremtettek esélyt a lehetségesen nevető harmadiknak, a Fidesz jelöltjének. Gegesynek ezzel a lehetőséggel szemben elhangzik a korábbi érve, miszerint Budapesten és Ferencvárosban különösen nagyon meggyengült a Fidesz – azaz vállalja a kockázatot. Az a lehetőség az interjúban nem vetődik fel, hogy mi lenne, ha visszavonná jelöltségét Baranyi javára, viszont, mintegy színesítő tényezőként, az interjúszituációba belép ekkor Gyurákovics Andrea, aki lekezel Gegesyvel, majd bátran a szemébe vágja: „Nem nagyon találkoztunk, csak a folyosón, de örülök. Megtiszteltetés önnel küzdeni.” Szokták is mondani, csak a jó hangulat legyen meg és a térerő. Visszatérve az interjúba, Gegesy Ferenc a saját egykori ingatlanprivatizációs koncepcióját dicséri – ha nem kezdik a felújítást, akkor száz év múlva sem lesz kész –, a Dzsumbujt is emlegeti, és hogy jelenleg harminchat önkormányzati tulajdonú épület van, abból harminckettő aládúcolva, majd a „lakosságcseréről” is beszél. „Koncentráltan kell költeni”, valamint „nem az egyéni lakáspanaszok megoldására kell koncentrálni, hanem arra, hogy a rossz lakáskörülmények megszűnjenek”. „Budapesten két olyan kerületi polgármester van, akiről széles körben tudják, hogy kicsoda és mit csinál: Pikó András és Baranyi Krisztina. Ön nem országos szintű politizálást szeretne folytatni. Miért?” – teszi fel a kérdést a Magyar Narancs. Gegesy a régmúltat idézi, mennyire távol állt tőle hajdani pártja, a Szabad Demokraták Szövetsége (SZDSZ) koalíciókötése Horn Gyulával – azóta nem gondolkodik országos politizálásban. Amelyről ma kerületi szinten azt tartja, hogy a szakmai munka kárára megy. Na itt érünk el az Ecseri úthoz. Baranyi Krisztina érvelésében mindig előkerül, hogy a metróállomás felszínét mennyi ember használja naponta. Gegesy szerint nem 30 ezer kerületi, csak 13, és ők is három helyen szállhatnak fel – még a Pöttyös utcánál és a Határ útnál. Itt azért érdemes megjegyezni, hogy van élet az Üllői úton túl is, nem csak a kerületiek használják a metrót, amire rímel Baranyi szlogenje: „mi elsősorban budapestiek vagyunk”.

Gegesy a nosztalgia és az aprómunka, Baranyi a fővárosi nagy ív. Baranyi az országos médiában megszerzett és megtartott ismertségére épít kampányában, Gegesy az idősebb korosztályban meglévő ismertségre és a rebbenékeny emlékezetre. Meg az óellenzék támogatására. És amúgy is van hajdani SZDSZ-es polgármesterjelölt revival, Békéscsabán 2006-os veresége után Pap János térne vissza. 

Bár a közösségimédia-kardozásokat nem szoktuk szemlézni, kivételt teszünk most, mert érdekes csörte zajlott a minap Ungár Péter, az LMP társelnöke – az ember, aki „többet beszél naponta Vitézy Dáviddal, mint az élettársával” – és a ferencvárosi óellenzék néhány reprezentánsa – elsősorban Árva Péter – között. Ungár (május 10., 18.00): „A többi budapesti listát kritizáló Karácsony Gergely listáján nemcsak gyanúsítottak vannak, hanem az ellenzék sikeres polgármestereinek győzelmét veszélyeztető jelöltek is, akik Józsefvárosban Pikó, Ferencvárosban Baranyi ellen indulnak DK- vagy MSZP-színekben. Hogy is van ez? Amikor a kutyák csinálják Óbudán, ha Magyar Péter csinálja Szaniszló Sándor ellen a 18. kerületben, vagy ha az LMP mer kihívót állítani a fővárosban, az rögtön betolakodó, a Fidesz kottájából játszik és megosztja az ellenzéket – ezt a lemezt mindenki ismeri. Viszont amikor valaki DK- vagy MSZP-színekben indul rá sikeres polgármesterekre, akkor még helyet is kap Karácsony Gergely listáján, mint Árva Péter vagy Szili-Darók Ildikó. Ha Karácsony Gergely nemcsak szavakban és Facebook-videókban támogatja Pikót és Baranyit, haladéktalanul lehúzza ezt a két személyt a listájáról. Ha nem, akkor tudjuk, mennyit ér a szava ez ügyben is.” Ungár Péter értetlenkedése indokolt. Árva Péter válasza: Megtiszteltetés a figyelem, amit rám fordítasz. Pár pontosítás. Én abban a körzetben indulok, ahol születtem és ahol élek, és ahol 2019-ben a teljes ellenzék, így az LMP támogatásával is mandátumot szereztem. Aki rám indul, az az LMP-s Süveg Anna, akinek nincs semmilyen helyi kötődése. Az én bűneim Baranyival szemben az alábbiak:

– következetesen elleneztem a stadiont a Duna-partra;

– greenwashingnak tartom a hazug Zöld park koncepciót a stadion körül;

– elleneztem, hogy rozsdaövezeti besorolást kapjon a Haller 11 építkezés;

– elleneztem, hogy világversenyek rendezésére alkalmas evezőspályával tegyék tönkre a Soroksári-Duna-ágat, ez 26,5 m sáv teljes tönkretételét jelenti 3000 m hosszon. Nem az a kérdés, hogy én miért vagyok a listán, hanem hogy ti miért támogatjátok Baranyit.”

Ahogy arról már korábban is esett szó ezeken a hasábokon, sűrűsödik a kampány – lásd Gyurákovics Andrea rendőrségi feljelentését Baranyi Krisztina ellen – és a hátralévő kevesebb mint négy hétben sűrűsödni fog. Visszalép-e Karácsony Vitézy javára, vagy fordítva, esetleg Vitézy lép vissza Szentkirályi javára, vagy kevésbé meglepően Szentkirályi Vitézynek. Ahogy már szóba hoztuk, visszalép-e Gegesy Baranyi javára, vagy Gyurákovics Gegesy javára, esetleg Baranyi Gyurákovics javára? 

– vba –

Tompos Márton országgyűlési képviselő gyűjtése a magyar–kínai megállapodásokról (Facebook)

  1. Közös nyilatkozat a két ország között

  Közös nyilatkozat a Kínai Népköztársaság és Magyarország között egy „minden időjárást” átfogó átfogó stratégiai partnerség létrehozásáról egy új korszakért.

  1. Mindkét fél által aláírt vagy elfogadott együttműködési dokumentumok

  1. „A kulcsfontosságú együttműködési projektek és ügyek listája a Kína–Magyarország közös »Öv és út« harmadik fordulójában”

  2. „Egyetértési megállapodás a Kínai Népköztársaság Tudományos és Technológiai Minisztériuma és a Magyar Kulturális és Innovációs Minisztérium között egy közös laboratórium felépítéséről”

  3. „Egyetértési megállapodás a Kínai Népköztársaság Pénzügyminisztériuma és a Magyar Pénzügyminisztérium között a pénzügyi együttműködés erősítéséről”

  4. „Egyetértési nyilatkozat a Kínai Népköztársaság Kereskedelmi Minisztériuma és a Magyar Nemzetgazdasági Minisztérium között a gazdasági és kereskedelmi együttműködési övezetek színvonalas fejlesztésének előmozdításáról”

  5. „Egyetértési megállapodás a Kínai Népköztársaság Kereskedelmi Minisztériuma és a Magyar Energiaügyi Minisztérium között a befektetési együttműködés elősegítéséről a zöld fejlesztés terén”

  6. „A Kínai Népköztársaság Kereskedelmi Minisztériuma és a Magyar Külgazdasági és Külügyminisztérium közötti egyetértési nyilatkozat a Kína–Magyarország Beruházási Együttműködési Bizottság létrehozásáról”

  7. „Kulturális együttműködési terv 2025–2029 között a Kínai Népköztársaság Kulturális és Idegenforgalmi Minisztériuma és a Magyar Kulturális és Innovációs Minisztérium között”

  8. „Közös közlemény a Kínai Népköztársaság Kulturális és Idegenforgalmi Minisztériuma és a Magyar Kulturális és Innovációs Minisztérium között a budapesti Kínai Kulturális Központ működésének megkezdéséről”

  9. „Egyetértési nyilatkozat a Kínai Atomenergia Ügynökség és a Magyar Külügyminisztérium és a Magyar Külgazdasági és Külügyminisztérium között az atomenergia békés felhasználása érdekében folytatott együttműködésről”

  10. „Egyetértési nyilatkozat a Kínai Népköztársaság Általános Vámigazgatása és a Magyar Földművelésügyi Minisztérium között az állatok és növények be- és kilépési karanténjában való együttműködésről”

  11. „Jegyzőkönyv a Kínai Népköztársaság Általános Vámigazgatása és a Magyar Földművelésügyi Minisztérium között a szarvasmarhasperma Magyarországról történő kínai behozatalára vonatkozó karantén- és egészségügyi követelményekről”

  12. „Jegyzőkönyv a Kínai Népköztársaság Általános Vámigazgatása és a Magyar Földművelésügyi Minisztérium között a Kínába exportált magyar friss cseresznye növény-egészségügyi követelményeiről”

  13. „A Kínai Nemzetközi Kereskedelemfejlesztési Tanács és a Magyar Külügyminisztérium és a Magyar Külgazdasági és Külügyminisztérium közötti egyetértési nyilatkozat a kínai és magyar vállalkozások ellátási láncban való együttműködésének előmozdításáról”

  14. „Egyetértési nyilatkozat a Kínai Nemzeti Filmhivatal és a Miniszterelnöki Hivatal és a Magyar Kabinet között a filmes együttműködésről”

  15. „Hírcsere- és együttműködési megállapodás a Kínai Népköztársaság Xinhua Hírügynöksége és a Magyar Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap, valamint a Magyar Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Társaság között”

  16. „Egyetértési nyilatkozat a Kínai Központi Rádió és Televízió és a Magyar Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap együttműködésének elmélyítéséről”

  17. „Stratégiai együttműködési megállapodás a Kínai Központi Rádió és Televízió és a Magyar Turisztikai Hivatal között”

  18. „A Kínai Népköztársasági Népi Napilap és a Magyar Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap kétoldalú együttműködési megállapodása”