Nagyszabású programsorozattal ünnepelte fennállásának két évtizedét a Művészetek Palotája. A Müpa 20 hétvégi színes előadásainak sorából az sem marad ki teljesen, aki nem vett részt az ünneplésen: az alábbiakban kiderül, miért.
A Ferencvárosban működő kultúrpalota 2005. március 14-i megnyitása óta hozza az európai, sőt a világszínvonalat a szervezés, a technika és a fellépők szempontjából egyaránt – és ha az erózió jelei érzékelhetők is néhol, ezen egyelőre az sem változtatott sokat, hogy 2011 óta igazi Fidesz-káder, Káel Csaba vezeti, akinek a neve örökre összeforrt az első Orbán-kormány alatt méltán hírhedtté vált Ezüsthajó és Happy End Kft.-kel.
Húsz év a művészetekben hosszú idő. A befutott „nagy öregek” egyre ritkábban koncerteznek, a pályakezdőkből „nagy öregek” lesznek, sarkukban pedig már ott toporognak a jövő nagyjai. Ezért a Müpa 20 nemcsak az intézményt, hanem azt a három generációt is ünnepelte, amely 2005 óta felnőtt és fellépett ott.
Szombat délelőtt a sorozatot Lakatos Mónika Womex-életműdíjas énekesnő kezdte unokatestvéreivel és sógoraival, olyan cigány dalokkal, amelyek generációról generációra hagyományozódtak, és a 21. századi cigány kultúra szerves részei.
Kokas Katalin és Kelemen Barnabás pályája nagyjából a Müpával egy időben indult. Utóbbi a 2024–25-ös évad művésze lett. A házaspár gyermekeivel közösen lépett fel, a már saját komoly sikereket elért, tizenhét éves Kelemen Gáspárral és a hétéves Olgával.
Berecz András, a nagy mesemondó és -gyűjtő is fiaival, a táncos Berecz Istvánnal, a filmes, trombitás, énekes Berecz Mártonnal és a zongorista, fortepianista Berecz Mihállyal mtatott be valódi összművészeti produkciót.
Vasárnapi ebédnek Oláh Kálmán, ifj. Oláh Kálmán és Oláh Krisztián fülsimogató zenéjét tálalták. Az izgalmas két zongora és szaxofon felállás mellett a koncerten további ínyencség volt, hogy Oláh Kálmán is a születésnapját ünnepelte a héten, az ötvenötödiket, az alkalomra pedig Oláh Krisztián apja leghíresebb zenei motívumait gyúrta össze meglepetésdallá.
Az ebéd végi desszert a Balázs család koncertje volt. A Junior Prima-díjas ifj. Balázs Elemér Reflection on Goethe’s Faustját a szerző és a Virtuózok első évadának győztese, Lugosi Dániel Ali klarinétművész adták elő, amire a legendás jazzdobos, Balázs Elemér, fia, József és Lakatos Pecek Krisztián jazz-zenével válaszolt.
Klukon Edit és Ránki Dezső zongoraművészek, valamint fiuk, Ránki Fülöp először nagy kedvencük, Liszt Ferenc négykezeseiből szemezgettek, majd Dukay Barnabás három zongorára írt darabjaiból.
A Bogányi családban van fuvolista, fagottos, oboás, zongorista, csellista – nem a leghagyományosabb kamarazenekari formáció. Így a koncert java részében különböző felállásokban játszottak. Ám a végén együtt adták elő az Alpár Balázs Müpa-szignáljából Bogányi Gergely által írt klasszikuszenei átiratot.
A cikk a fotó után folytatódik.

Még szombaton, a Ragyogó húszasok című ifjúsági koncert és zenetörténeti barangolás is Alpár Balázs fúgásított szignáljával nyitott. Itt olyan klasszikus és könnyűzenei darabokat hallhattak a résztvevők, amelyeket szerzőik huszonéves korukban írtak. Így került be a szignál is, amit a Alpár az induló Müpa pályázatára írt. De szöktettünk a szerájból Mozarttal, töltöttünk egy estét a székelyeknél Bartók Bélával, tatárt jártunk Kálmán Imre első operettjében, zombultunk Michael Jackson Thrillerjében, Pókerarcot vágtunk Lady Gagával, sőt még egy Azahriah-dal is felcsendült.
Maradva még a szignálnál, a programok előtt a hívózenét egész hétvégén élőben, cimbalmon, vonósokkal, fúvósokkal kamaraegyüttesek adták elő. Hasonlóan a bemondásokhoz, amelyeket húsz éve itt dolgozók készítettek, és mielőtt emlékeztettek minket a mobilok lenémítására, elmesélték, mi a munkájuk.
Szintén a többgenerációsság jegyében koncertezett a Moment’s Notice Trió, tagjai között ifj. Kurtág Györggyel és Lukas Ligeti vendégfellépővel. Produkciójukban rövid részletek hangoztak el Ligeti és Kurtág darabjaiból, amire az együttes élőben reflektált.
A családok mellett mesterek és tanítványok is felléptek együtt.
A 2022–23-as évad művésze, a trombitás Boldoczki Gábor tanítványaival: a 2017-ben a Müpa javaslatára Rising Starrá vált Pálfalvi Tamással és a rádiós műsorvezetőként is ismert Seidl Dénessel.
Devich Gergely csellista szintén a tanáraival, a középgenerációs Várdai Istvánnal és a nagy hírű, sokat díjazott Perényi Miklóssal.
Egy cimbalomban őrölt Csík Benedek, aki már 14 évesen a Carnegie Hallban koncertezett, Lukács Miklós, aki újabb és újabb dimenziókat nyitott a hangszer történetében, és a tizenkét évesen már nagy sikereket arató Horváth Áron.
A szombat legnagyobb attrakciójának a fényfestéssel egybekötött éjjeli orgonakoncert ígérkezett. Szathmáry Zsigmond, Fassang László és Tabajdi Ádám hol felváltva, hol négy- és hatkezesben, illetve „kezeslábasban” – az orgonán lábbillentyűk is vannak – játszott. A produkció a hangszerhez méltóan monumentális és fenséges volt, ha a fényfestést rontották is az erkélyekről lelógó virágok.
Bár a vasárnapot Bognár Szilvia, Herczku Ágnes és Szalóki Ágnes világzenei koncertje zárta, az este egyik nagy dobása a Randomtrip volt, amelyben ezúttal a többgenerációsság jegyében Charlie, a szaxofonos Borbély Mihály, a rapper Said, Csorba Lóci dalszerző és a blahalouisianás Schoblocher Barbara is fellépett.
A vasárnapot tánc is színesítette. Délelőtt a Magyar Nemzeti Táncegyüttes, a Duna Művészegyüttes és a Magyar Állami Népi Együttes egy-egy különleges, hol hagyományőrző, hol kortárs motívumokkal kevert produkciót mutatott be.
Este a Pécsi Balett az 1961-es Az iszonyat balladájának ikonikus előadását modernizálta, a Győri Balett az űrből vetett pillantást a Földre, míg a Szegedi Kortárs Balett Ravel Boleróját gondolta újra.
A hétvégén megnyílt, és egész évben látogatható lesz a háromszáz fotót, hatalmas képmontázst, hang- és videófelvételeket felvonultató kiállítás, amely a Müpa húsz évét mutatja be. A Zeneszobában pedig otthonos körülmények között, high tech minőségben láthatunk és hallhatunk rövid részleteket felejthetetlen produkciókból. Így aki a hétvégéről lemaradt, mégsem maradt ki egészen.
Juhász Tamás
A címlapképen a Müpa hangversenyterme
Fotó: Chromasound