Február 21-én, pénteken zárul a fővárosi közösségi költségvetésre benyújtott ötletek lakossági előszűrése: 576 ötlet, javaslat vár a budapestiek támogatására, közülük 23 érinti konkrétan Ferencvárost. Ahogy azt korábban megírtuk, idéntől nem a hivatal vizsgálja először az ötletek megvalósíthatóságát, hanem a lakosság által legtámogatottabb háromszáz kerül a szakemberek elé. A szavazásra az otlet.budapest.hu oldalon van lehetőség. Az alábbiakban a Ferencvárost (is) érintőeket igyekeztünk áttekinteni, és néhány praktikus tanácsot is adunk a szavazáshoz.
Eddig sem volt kis munka az évek óta zajló közösségi költségvetés ötleteinek átvizsgálása a hivatal számára, de az idei, ötödik felhívásra rekordszámú javaslat érkezett a január 31-i határidőig, így pont jókor jött, hogy beiktattak egy előszűrő fázist. A rossz hír, hogy a javaslatdömping áttekintése a lakosság számára még kevésbé reális feladat, így simán elveszhetnek olyan jó ötletek, amelyek köré nem tudott az ötletadó szavazóbázist szervezni, az egyszeri érdeklődő polgár pedig vagy kiszúrja, vagy nem.
Mivel korlátlan számú ötletet lehet támogatni, akár az összes megkaphatja a pipát, de még a gondolkodás nélküli végigkattintgatás is beletelhet egy-két órába. Ha valaki gondolkodni is szeretne, esetleg csak néhány projektet akar támogatni, annak sem könnyebb a dolga: a támogatás véglegesítéséhez az összes témakör összes projektjén át kell haladni, és minden témakör alján a „következő” gombra kell kattintani akkor is, ha abban a témakörben egyetlen ötletet sem támogat. Itt érhető el a szavazás oldala. Ehhez még egy kis technikai segítség: az ötletek előtti üres négyzetek – egyes gépeken legalábbis – nem látszanak, de nem kell kétségbe esni, ha odakattintunk az ötlet címe elé a semmibe, megjelenik egy már látható kék pipa.
A mostani előszűrés előtt volt már egy elő-előszűrés a hivatal részéről: a beérkezett több mint hétszáz javaslat közül 186-ot lakossági szavazásra sem bocsátottak, mert a hivatal szerint nem finanszírozhatók a közösségi költségvetésből, pl. mert forgalomszabályozási vagy fenntartási-karbantartási feladatokra vonatkoznak.
A beadványok mintegy negyedét átvizsgálva megállapítható: van igazság abban, hogy az „ötletek” jelentős része olyan fejlesztésre vonatkozik, amelyet a fővárosnak, a kerületeknek, az államnak saját magától is meg kellene valósítania, így például rengeteg zebrára és akadálymentesítésre, zöldítésre, parkosításra tesznek az ötletadók javaslatot. De találunk olyanokat is, hogy legyenek kivilágítva egyes játszóterek, hogy télen 16 óra után is használhatók legyenek – ami valóban érthetetlen, miért nem magától értetődő. Akárcsak a fedett buszmegállók igénye, vagy illemhelyek, ivókutak és komposztszigetek létrehozása. Igaz, nem vagyunk mi Bécs, hogy ezek értelemszerűek legyenek…
Külön kategóriát kellett létrehozni a kerékpáros „ötleteknek”, azaz kerékpárutak építését, illetve a meglévők biztonságosabbá tételét, kerékpártárolók létrehozását szeretnék sokan a közösségi költségvetés segítségével megvalósítani. Továbbá – alig elítélhető módon… – tájékozódni is szeretnének az emberek, így az információs portálok és alkalmazások létrehozásának igénye is többször előkerül.
De azért vannak kevésbé magától értetődő elképzelések is szép számban, mint például szabadtéri meditációs park létrehozása (elsősorban introvertáltak számára), közkonyha egyetemistáknak, csikkgyűjtő és -megsemmisítő dobozok telepítése, hogy legyen néhány utcában szőnyegmintás a járda, vagy az üres üzlethelyiségekben rendezzenek közös társasozást. Ezek persze nem olyan életbe vágóak, mint egy zebra, viszont közelebb állnak a közösségi költségvetés eredeti filozófiájához. Akik ilyenek iránt érdeklődnek, azoknak a Nyitott Budapest kategóriában érdemes keresgélniük.
Kiemelhető még néhány érdekesség, mint például a Rákos-patak egy egykilométeres szakaszának felduzzasztása és hajózhatóvá tétele vízi sportok művelésére; az Alagút egyirányúsítása, hogy elférjenek a gyalogosok és a bringások is, gyerek vezetőállások kialakítása az M4-es metró szerelvényein, csomag (pl. kulcs-) átadási pontok létrehozása forgalmas, parkolással jól ellátott környéken. Továbbá a „Moszkva” téri órát is többen visszasírják.
Ne felejtkezzünk el az Esélyteremtő Budapest kategóriába sorolt javaslatokról sem, amelyek megvalósulása a városi szolidaritást erősítheti, amiből van hiány manapság. Itt olyanokat találunk, mint hogy legyenek háziorvos-egészségbuszok, befogadó játszóterek, tisztasági fürdők, használt ruha- és cipőgyűjtő konténerek, közösségi gyermekmegőrző/játszóház, mesemondás hajléktalan betegeknek, mini menhelykonténerek hajléktalanok számára. Előkerül a külföldön már sikeres nyugdijas-gyerek napközi program, vagy hogy több terápiás kutyára lenne szükség az óvodákban, és egy érdekes gondolat: élő könyvtár a hajléktalan centrumokban, ahol hajléktalan embereknek tehetnek fel kérdéseket diákok.
A helyi projektek között 23 darab kilencedik kerületire lehet szavazni. Ezzel a számmal Ferencváros a hatodik a 23 kerület közül. A legtöbb ötlet – szám szerint ötven – a 13. kerületet érinti, a 19. kerületet viszont mindössze kettő.
Az alábbiakban kigyűjtöttük a Ferencvárost érintő helyi ötleteket, nemcsak azért, hogy a lokálpatriótábbak ezekre nagyobb eséllyel tudjanak szavazni, hanem azért is mert nem ritka, hogy a címből nem derül ki, valójában mi is az ötlet, a javaslat. Az ötletek leírását minimális szerkesztéssel, rövidítve közöljük.
Ferencvárosi nagy ötletek
STOP az aluljárókban!
A főváros legforgalmasabb aluljáróiban, pl.: Nyugati pályaudvar, Népligeti aluljáró…stb. mozgatható paravánok kihelyezése, s ezeken közérdekű és a társadalmi, természeti környezetünket javító információk közlése.
A Gizella sétány rendbetétele
A negyedik közösségi költségvetés nyertes ötlete, amelyről itt írtunk korábban.
Boráros téri mozgólépcső
A csepeli HÉV és a Boráros téri gyalogos tömegközlekedést 60 lépcsőfok nehezíti. A Petőfi hídon közlekedő villamosokat és a csepeli HÉV-et összekötő mozgólépcső segítene a kisgyerekesek, idősek, beteg személyek életkörülményeinek javításában.
Jelzőlámpák telepítése a villamos miatt is kiemelten balesetveszélyes Haller utca-Gát utca kereszteződésben
Az elmúlt évek során több – súlyos személyi sérülést is okozó – gyalogos-, illetve járművek közötti baleset is történt a kereszteződésben. A gyalogosok számára az egyik oldalon egy rendkívül keskeny járdasziget van, míg a másik oldalon nem áll rendelkezésükre még ilyen sem.
A Nagykörút rendbetétele, zöldítése és ennek fenntartása
Ennek megvalósítása folyamatban van, erről több alkalommal is írtunk, például itt és itt, illetve 28-án közösségi fórum is lesz a témában.
Zebrát a Pöttyös utcához
Az Üllői út túloldalán lévő lakótelep metróállomástól távolabb eső részéről nehézkes az eljutás a metróállomáshoz, nagyot kell kerülni, pláne ha akadálymentesen szeretnénk ezt megtenni. Ezen segítene egy zebra az Üllői út 130.-nál.
Corvin negyed aluljáró
…hogy komfortosabb, élhetőbb és tisztább legyen.
Kerékpáros biztonság növelése a Kálvin téren
Növeljük a kerékpáros útvonalak biztonságát a Kálvin tér környékén elválasztó oszlopokkal, a jelenleginél átláthatóbb és feltűnőbb felfestésekkel, tájékozódást segítő nyilakkal és táblákkal, vagy akár kicsi járdaszigetekkel.
Fizikailag elválasztott kerékpárút Soroksár és a Boráros tér között
Az Üllői útihoz hasonló védett kerékpárút kiépítése Soroksár Hősök terétől a Boráros térig új aszfaltburkolattal. Az ötlet jelentősen csökkentené legalábbis tavasztól őszig a Belvárosba áramló gépjárműforgalmat, ezáltal csökkentve a dugót és a levegőszennyezést.
Épüljön Kassel-szegély minden busz- és trolimegállóba a Nagykörúton és azon belül!
A Kassel-szegély lehetővé teszi, hogy a buszok és a trolik a peronhoz kellően közel álljanak meg a megállókban, ezzel könnyebbé válna a le- és a felszállás. Emellett sokkal tovább bírnák ezek a szegélyek a hagyományos szegélyeknél, és nem süllyednének meg még nagyobb utasforgalom esetében sem.
Fákat a Ferenc körútra
A Ferenc körút Boráros tér és Tompa utca közötti szakaszán jelenleg egyetlen fa sem áll, pedig a körút teljes szakasza fásítva van. A fásítás sokat javítana a körút ezen szakaszának mikroklímáján, a fák árnyékot adnának, és barátságosabbá tennék a környéket.
Kálvin téri metróaluljáró, automata WC
A Kálvin téri metróaluljáróban automata WC kialakítása és a környezet szépítése.
Ferencvárosi kis ötletek
Akadálymentes gyalogos és kerékpárút-átkelőhely létesítése
A Közraktár utca, a Boráros tér és a Nehru part közti zebra akadálymentesítése és a körútról érkező kerékpárforgalom bekötése a a Nehru part felé.
Több fát a Berzenczey utcába (lehetőleg a Mester utca és a Ferenc tér közé)
A meglévő virágágyásokba ültessünk viszonylag gyorsan növő fákat. A nyári hőségeket biztosan mérsékelné, illetve amikor megnőnek, a házakat is képesek lennének valamilyen szinten a párologtatva hűteni.
Az Üllői út elválasztósávjának zöldítése
Az Üllői út Száva utca és Ecseri út közötti szakaszán – ahol lehet – a középső elválasztó sáv zöldítése, lehetőleg szárazságtűrő, évelő növényekkel és bokrokkal. Az Üllői út ezen a szakaszon egy 6-7 sáv szélességű aszfaltsivatag hatalmas lég- és zajszennyezéssel, sivár utcaképpel.
A Nehru part biciklizhetővé tétele
A Nehru parton sétálók sokszor teljes szélességben elfoglalják az utat, ami nagyon megnehezíti a kerékpározást. A kirakott fotelek is csak a rajta ülőknek kényelmesek, mindenki másnak akadály, ezért el kellene őket távolítani. A kikötőbakokat, ha megoldható, át kellene helyezni a kerítés másik oldalára, közvetlenül a partfal tetejére. Egyértelműen jelölt és burkolati jellel elválasztott gyalog- és kerékpárútra lenne itt szükség, ahogy a Bálna mellett is.
Útmenti klímaadaptív cserjesáv
A Soroksári út Haller utca és Pápay utca közötti szakaszán a páros oldalon keskeny járdaszéli földsáv van, ahol a fák közé őshonos örökzöld, szárazságtűrő cserjesort lehetne ültetni. Ez az autóforgalom bűzét is felfogná valamelyest télen-nyáron, pl. balkáni babérmeggy, tiszafa, közönséges boróka. A páratlan oldalon, az irodaházak előtti füves zöldsáv is beültethető, illetve városszerte alkalmazható lenne ez karbonfogó céllal a hasonló üres, kopár járdaszéleken, ahol nem kell emiatt betont feltörni.
Forgalomcsillapítás a Haller utcában
Forgalomcsillapító szigetek, fekvőrendőrök elhelyezése a Haller utcában a Nagyvárad tér és a Mester utca közötti szakaszon.
Soroksári út melletti járda áttervezése
Kerékpáros nyomvonal kialakítása útburkolati festéssel, a kereszteződésben süllyesztett szegélykőbeépítéssel, akadályok felszámolása. Fasor- és cserjeültetés az út és a járda között, ahol a terület mérete engedi. A kerékpáros forgalom a buszsávra van jelölve, de kifejezetten életveszélyes minden itt eltöltött perc.
Parkosítás az Üllői és Ecseri úti csomópontnál
Az Ecseri úti és Üllői úti kereszteződésnél található zöldterület jelenleg csak részben növényesített. Az ötlet a következőket tartalmazza: fák és más növények ültetése, padok és szemetesek elhelyezése.
Zebrát a Nagyvárad térre
A Nagyvárad térnél három irányban van zebra, a negyediket is ki kellene alakítani.
A Balázs Béla utcai villamosmegállók biztonságosabbá és kényelmesebbé tétele
A 23-as és 24-es villamosok vonalán a Balázs Béla utcai megállóba szereljenek végig korlátot az autóút mellé, alakítsanak ki fedett várakozó részt, helyezzenek el padot, illetve pótolják a hiányzó utastájékoztató táblát, és nagyon jó lenne egy jegyautomata kihelyezése is.
– nie –