Korábban beszámoltunk arról, hogy megkezdődött a műszaki átadás, most pedig megtörtént a felújított metróállomás ünnepélyes átadása is. És a metrófelújítás eredeti projektjéből kimaradt Határ úti gyalogos-aluljáróban is lehet már lifttel közlekedni.
Ez a város mindenkié, tehát a babakocsit tolóké, a nehezen mozgó időseké, a kerekesszékkel közlekedőké is. Ezért fontos az akadálymentesítés – mondta Karácsony Gergely főpolgármester a Határ úti aluljáró átadásakor. Ezentúl ebben a csomópontban is elérhető a metrótól az aluljáró (két felvonóval, ezek már hetek óta működnek), majd onnan másik két lifttel a felszín. Az egyik az 50-es, a másik a 42-es, 52-es villamosokhoz, illetve a buszokhoz vezet. Ezek a buszok már szintén alacsonypadlósak, és a villamosoknál is egyre több az akadálymentes CAF – mondta a főpolgármester.
Szintén akadálymentes az aluljáró új mosdója, és a látássérültek számára taktilis sávok és Braille-írásos jelzések is készültek. A Határ úti állomást 1980-as átadása óta nem újították föl, így rossz állapotban voltak a burkolatok, a szerkezet és a gépészet is – mondta Horváth László, a BKK beruházási igazgatója. Hozzátette: a kivitelezést a Budapest Közút és a Strabag két év alatt végezte el összesen 1170 négyzetméteren. A cél nem a luxus volt, hanem takarékos, tartós, praktikus megoldások alkalmazása.
A munkák idejére az Üllői úton kialakított gyalogos-átkelőhely megmarad, ugyanis nagyon kedvezően fogadták az arra közlekedők. A kapcsolódó útépítési munkákat június végén, a tanítási szünet beköszöntével kezdi el a kivitelező úgy, hogy minél kisebb mértékben akadályozza a közúti forgalmat.
A felújítás keretében:
- megújult a burkolat a járófelületen és az oldalfalakon: az új beton falpanel tartós és ellenálló burkolatot kapott;
- a padlóburkolatot felújították, felületét a csúszásmentesség biztosítása érdekében felcsiszolták;
- átépítették a meglévő lépcsőket;
- világosabb lett az aluljáró a fényforrások cseréjével;
- megújult az utastájékoztatás az utasforgalmi terekben;
- egységes arculatú üzlethelyiségeket alakítottak ki;
- új térfigyelő és tűzjelző rendszert, valamint az M3 metróvonal rendszerébe illesztett segélykérő és kamerás megfigyelőberendezéseket telepítettek;
- a Fővárosi Önkormányzati Rendészeti Igazgatóság számára új szervereket telepítettek;
- felújították az utasforgalmi területen kívül a teljes üzemi teret, így korszerűsítették az aluljáró biztonságos üzemeltetéséhez szükséges berendezéseket;
- megújult a szellőzőrendszer;
- korszerűsítették az elektromosenergia-ellátást, a víziközművet;
- megújult az aluljáró csatornarendszere;
- a busz- és villamos-végállomásnál lévő lépcső környezetében új növényeket ültettek, és gondoskodtak a fák védelméről;
- új gépészeti távfelügyeleti rendszert építettek ki;
- az 50-es villamos végállomásánál korszerűsítették a gyalogosfelületeket.
– kej –
Nyitóképünkön az egyik új lift (fotó: BKK)