Cirkuszt, tenyeret – újcirkuszi hétvége a Trafóban

Április 26-án, pénteken este indul a háromnapos Much újcirkuszhétvége a Trafóban a OneTwoMany Collective csapatával közös szervezésben. A látványos, egyben elgondolkodtató hazai és külföldi kortárs cirkuszi előadások között lesz drámai, költői, közösségi, családi és abszurd produkció is. Mindenki talál magának megfelelőt, aztán csak a két tenyere kell hozzá, hogy szabadon kinyilváníthassa a véleményét.

Az újcirkusz (nouveau cirque) irányzata az 1970-es években született meg a hagyományos cirkuszt akkor már egy évtizede övező intézménykritika és a cirkusz legitim művészetként való elfogadtatására irányuló kísérlet eredményeként. Kialakulásában szerepet játszott még a neoavantgárd mozgalom, az 1968-as diáklázadások sora és a ‘60-as és ‘70-es évek jellegzetes kulturális világa – a háború-ellenesség, a második világháború után kialakult hierarchizált és kizsákmányoló rendszer ellen irányuló kritikusság, a hippi kultúra.

Kisközösségek, családi vállalkozások jöttek létre a cirkuszi főáramlaton kívül, amelyek előadásaikban már elhagyják a cirkuszi számok struktúráját, de átvéve a színháztól a történetmesélést, a mutatványokat narratív keretbe helyezték. A testhez való viszonyulás is megváltozott: míg a klasszikus cirkuszban az emberi test egy fegyelmezett tárgy, egy eszköz; az újcirkusz sokkal inkább az igazságot keresi, amelynek már része a test tökéletlensége, esetlensége, esetlegessége is. Az újcirkusz lebontja a hagyományos cirkusz erősen hierarchikus és patriarchális rendszerét, helyette kollektív alkotásra törekszik. Így az állatszámokat is elhagyja, hiszen az állatidomítás is egy hierarchiális, elnyomó rendszert idéz, de a háziállatokat azért nem teljesen zárja ki.

Az újcirkuszra jellemző még, hogy kilép a hagyományos cirkuszi terekből, a cirkusz számára újfajta tereket játszik be, „színházépületektől kezdve a gyárépületekig” – foglalja össze Végh Eszter a műfaj történetét elbeszélő Három újcirkusz című írásában.

A One Two Many csapata

Az újcirkusz az 1980-as években kezdett el intézményesülni, ami az olyan szórakoztatóipari monstrumok megjelenésével is járt, mint a Cirque Du Soleil. A következő három napban azonban önszerveződő közösségekből alakult hazai és külföldi társulatok lesznek láthatók a Trafóban illetve olyan előadások és filmek, amelyeket kisközösségek hoztak létre, reflektálva az őket körülvevő világra.

Ma és április 26-án ingyenesen tekinthető meg Anne Marnot filmje, a Thinking Circus angol nyelven és angol felirattal. A film a cirkuszművészet különböző nézőpontjait mutatja meg és bepillantást enged az Európa-szerte élő művészek különböző előadásaiba is. A főbb kérdései, amit a film alkotói körbejárnak: mi a cirkusz és milyen lehetőségei vannak.

Szintén április 26-án este 8-tól látható a Csuzi Márton, Zoletnik Sophie és Lennart Paar által alapított OneTwoMany Collective előadása InThisTogether címmel, amely a közönségre támaszkodik ahhoz, hogy egyáltalán megvalósuljon. Ez az előadásuk a fesztiválon kívül májusban többször is műsorra kerül majd. A társulat az alkotáson kívül egyébként kreatív platform tevékenységekkel is foglalkozik: fesztiválokat szerveznek, dolgoznak a digitális technológia művészetbe integrálásán és kutatási tevékenységet is folytatnak.

A kezdő nap a One Thousand Faces kollektíva Terra című előadásával zár, amely 2019-ben született két magyar, egy brit és egy spanyol légiakrobata közös munkájából az INspirál Cirkuszközpontban. Az alkotók egyben előadók, akik különböző háttérrel érkeztek a cirkusz világába, így együttműködésük a közös nyelv megtalálásával, kialakításával kezdődött. Azóta számos európai országban, illetve hazai fesztivál színpadán szerepelt ez az előadás, amely arról mesél, milyen állandó (szerep)változásokkal nézünk szembe nőként, milyen átalakuláson kell keresztülmennünk és hogyan olvadunk bele végül mind a világ végtelen körforgásába.

Matylda Górska a MUCH MORE showcase egyik fellépője

Szombaton, április 26-án elsőként Dora Komenda horvát építész és autodidakta cirkuszművész csapata, a Cirkus Kolektiv lép színre a Konstrukt című előadással.  A mű a szabadságról beszél, amely azzal a felismeréssel jár, hogy a siker és a kudarc fogalma csupán elménk konstrukciója. Utána a Grotesque Gymnastics társulat új, Elnémultak című előadása következik, amely méltóságával és csendességével reflektál arra a zavarra és káoszra, ami észrevétlen felemészt mindnyájunkat. Az előadásuk Fehér Renátó Az elnémultak című versétől inspirálódva készült. A szombati nap utolsó produkciója a német Matthias Romir előadásában a Schwarz, egy szóló, amelynek „Schwarzclown” nevű Kunstfigurája keserédes tanulmány egy bohócról, aki a szakadék szélén áll. Az előadásban expresszív zsonglőrködés vegyül depresszív bohózattal és naiv maszkjátékkal.

Vasárnap délelőtt 11-kor család- és gyerekbarát előadással indul a műsor. Kismamák, nagypapák és kiskölykök is bátran részt vehetnek Milan Manić cirkuszművész és Goro Osojnik utcaszínházi művész 40-60 című előadásán. Az AnàSfera néven fellépő szerző és előadópárost az abszurd színház klasszikus műve, a Godot-ra várva és az ikonikus cseh animációs sorozat, a Kétbalkezesek ( A Je To!) ihlette.
AnáSfera: 40-60 fotó: Luka Dakskobler
A zárórendezvény este 7-től egy újcirkusz-verseny lesz MUCH MORE Showcase címmel. Egymással versengő cirkuszi számok, előadás koncepciók váltják egymást rövid, pár perces újcirkusz számokkal a színházteremben. A győztes alkotó vagy alkotócsoport a MORE Grant kreációs támogatást nyeri el, amelynek része a OneTwoMany Collective egy éves szakmai, alkotásra fordítható anyagi támogatása, a rezidencia program és fellépési lehetőség a Sziget Fesztiválon továbbá bemutató a 2025-ös MUCH Fesztiválon.
– sis –

Fotó: Trafó